Rc Online kurs
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer


You are not connected. Please login or register

Kriterier, hva er bra nok?

2 posters

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1Kriterier, hva er bra nok? Empty Kriterier, hva er bra nok? 2017-02-28, 23:00

Cathrine

Cathrine
Admin

Er treff et treff?
Jeg vil si nei..

Ikke alle treff er bra treff, og noen kan være så dårlige at jeg vil ta stigen om. Dette gjelder så klart i konkurranse, da de ofte treffer  mye bedre på trening. På trening er de trygge og har mer selvtillit, men dette vil komme på konkurranse også med erfaring. Ingen bekymring Wink

Hittil på de få konkurransene jeg har deltatt på siden vår debut i september-16, har jeg ikke sett behovet med å ta stigen om. Zuki jobber som en helt for å treffe, og selv om noen av treffene ikke er helt der jeg vil ha de, så lar jeg de gå. For hennes del. Veldig viktig å se når de blir dårlige, er det fordi hunden ikke prøver eller klarer den rett og slett ikke? Noen ganger kan man komme fra situasjoner før stigen som de finner vanskelige, og dermed kan treffe dårligere selv om de gjør sitt beste. Men noe jeg ikke aksepterer er at de hopper, da får de pent ta stigen om Wink

Et perfekt treff for meg, er mellom 2 og 3 pinne som ligger i feltområdet, slik:
Kriterier, hva er bra nok? 457f6110

Zuki kan treffe der som farten opp stigen er bra, dvs at avstanden og vinkelen til oppgangen er ett på og f eks fra en tunnel.

Men Zuki treffer ofte slik:
Kriterier, hva er bra nok? Thumbn11

Og dette belønner jeg masse for, for det er jo veldig bra. Når hun har slike treff har hun oftes tre poter innenfor. Altså en frempote og to bakbein.
Men kommer det dypere er det jo enda mer jubel så klart Very Happy Og heldigvis for meg, så treffer hun jevnt som bildet over.

Men i konkurranse er det ikke alltid en dans på roser, og vi får varierende treff. F eks er disse noen vi fikk på vår andre konkurranse:
Kriterier, hva er bra nok? Rc_no112

Jeg er ikke fornøyd med treffene, men ingen jeg tok om. Og dette fordi ho prøvde sitt beste tross for at hun ikke kom helt ned dit jeg vil ha henne. Men skal man begynne å stå hardt på kriterier så tidlig i hennes karrière, vil jeg nok ødelegge for oss i lengden.

Kan treff bli for dype? JA!
Det er noen som higer etter så dype treff at når hunden treffer bakken kan man se ryggen sliter! Jeg får helt vondt i meg, og disse er noe jeg ikke ønsker å fremme med min egen hund.
Dette er et eksempel på et dypt treff som kan være dårlig for de:
Kriterier, hva er bra nok? Bi_con10

Dette er Bi til Silvia Trkman, og for denne hunden er ikke dette et krise treff, da hunden har lange steg og måten ho strekker seg mot landingen vil mest sannsynlig gi henne et naturlig steg når hun da treffer bakken. MEN ikke alle hunder er slik, og når de treffer så kanskje de reiser seg litt, og da vil de treffe bakken hardt. Min Zuki er en slik hund, så hvis ho treffer for dypt så treffer hun bakken veldig rart og får en ekkel knekk på ryggen. En stor hund kan også oppleve det, da de jobber så hardt for å komme ned at de ikke er forberedt til neste steg de treffer bakken med, og treffer bakken med bakbeina under seg. Vanskelig å finne eksempler, men skal klare det Smile

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

2Kriterier, hva er bra nok? Empty Re: Kriterier, hva er bra nok? 2017-03-04, 01:13

Kurt Pedersen

Kurt Pedersen

Som du sier: stor forskjell fra trening og konkurranse.

Både hund og handler er som regel i en helt annen "modus" på konkurranser.
Det at det på treninger er trygge omgivelser, pluss at begge er mere avslappet, er en viktig årsak til at jeg og Rover oftere får ting til å stemme da, i forhold til på konkurranser.

Har hørt mange si at de er forundret over at de ikke får til de tingene som går så bra på trening i konkurranser, men det er vel ikke det minste rart.

Spesielt gjelder det dersom det er noe man har hatt problemer med over tid - som man trener om og om igjen på. Når det blir en konkurransesituasjon sitter ofte det man har slitt med, oppe i ens hode, og man "binder" seg.

Når jeg som handler (på forhånd) er bekymret for om jeg skal klare å gjøre tingene riktig i en konkurranse, merker Rover min usikkerhet, og det ”smitter” over på han.

Dette skjer ofte, og det er ikke lett og ”få has på” slike tanker. Selv om jeg sier til meg selv (og andre) at nervene er under kontroll, er det usikkerhet i underbevisstheten. Noe som nærmest en ”garanti” for å mislykkes.

Om jeg, etter å ha trent etter dine instrukser, får bedre selvtillit, har Rover og jeg langt bedre muligheter til å gå feilfrie løp. Agility, og agility hopp løp. (Den usikkerheten som har kommet når det gjelder feltene, har gjort at jeg også er blitt usikker generelt i konkurranser)

Tror mye kommer til å løsne for ekvipasjen Rover og Kurt dersom vi til slutt får bukt med det som nå er så dårlig. Very Happy

http://agilityschapendoes.com/

3Kriterier, hva er bra nok? Empty Re: Kriterier, hva er bra nok? 2017-03-04, 19:55

Cathrine

Cathrine
Admin

Ja, du har helt rett Kurt! Og det er veldig viktig, egentlig generelt dette med mentaltrening. Noe jeg selv har slitt med, som har hengt over meg i mine løp. Og jeg kunne godt gå inn i løp med tanken om at hvis vi bare går feilfritt, så vinner vi. Men det er jo den dummeste tanken å ha, så klart disker vi da! Razz Men med Zuki har jeg virkelig lært dette med mentaltrening, og hvilke ting man skal fokusere på når man går inn.
Vi slet lenge med slalom og vippe, og i hvert løp kunne vi gå knall bra frem til disse også gikk alt rett vest.. Så vet så godt hvordan du har det, jeg gikk jo inn med tanken om at vi kom vel bare til de så var vi ferdige. Og slik er det.. Wink

Men det som hjalp meg var å dele banen opp i flere små momenter. F eks at jeg skulle rekke et bytte et sted, så tørre å løpe på osv. Det hjalp veldig, for når jeg kom igjennom målene mine så kom vi brått mye lengre i banene Very Happy Har ikke fått til feilfrie løp enda, men vi er såå nære! Nå er det mer jeg som står i veien eller ja... Tråkker på hunden min Wink Razz

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

Sponsored content



Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet