Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer

You are not connected. Please login or register

Kurt Pedersen, Rover, ”snart” 5 år

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next

Go down  Innlegg [Side 2 av 3]

RC hjemme 5. april 2017

Rover og jeg var alene på treningsområdet vårt denne gangen, men dette ble (viste det seg etterpå) en særdeles dårlig treningsøkt for oss.  Crying or Very sad
Solen skinte - vi tok ting med ro - Rover løp og hadde det utvilsomt gøy. Selv om også jeg hadde det bra i solskinnet, og koset meg sammen med Rover, ble jeg litt frustrert over hvor mye feil som ble gjort. (både med og uten ball)
Denne videoen er jeg ikke akkurat stolt av å vise deg, men fakta skal/må ”på bordet.”

De fleste feilene oppdaget jeg først etter at vi hadde kommet oss hjem, og jeg hadde gått gjennom videoen(e).
Det er mange ganger vanskelig å se om Rover treffer feltet eller ikke når han løper i full fart over. (med ball) Så, mens vi trente virket det hele bedre enn det i virkeligheten viste seg å være.

Totalt 36 sendinger

Med TT: 10 JP, 6 hopp, 3 OK, 1 NR, 1 RF, 1 FF <22 sendinger>
Med ball: 1 JP, 13 hopp <14 sendinger>
Totalt: 11 JP, 19 hopp, 3 OK, 1 NR, 1 RF, 1 FF

Jeg hadde egentlig planlagt å ta en RC treningsrunde til her hjemme i dag, (6. april) men Irene skal til Arendal og trene sammen med de andre – ute for første gang i år, og da blir jeg uten bil.

Trolig kommer jeg til å bli med henne til en ”vanlig” agility trening. Både Rover og jeg er for øyeblikket litt lei av å springe frem og tilbake langs den lille ”rampen”. Og, jeg er lei av å mislykkes med RC. Vi trenger ”normal” trening også.

A) Men, det kommer en neste økt. (etter konkurransen i Tønsberg på søndag) Og når vi tar den, er det trolig lurt at vi KUN trener med TT. (?)

B) Ifølge hjemmelekse nummer 3 kan jeg bruke hele stigen, forutsatt at vi har fått 80 % treff med 1 planke/stigedel. (liggende planke?) Jeg har jo i det siste brukt to stigedeler med "apexet" på ca. 50 cm høyde, og ikke oppnådd 80 % treff. Bør jeg gå tilbake til 1 stigedel først – for der å oppnå de nødvendige prosentene, før jeg går tilbake til 2 stigedeler? Og, 80 % treff der, før hele stigen tas i bruk?

C) Jeg har veldig lyst til å prøve ut hele stigelengden. Først i en lavere høyde, så, i den høyden den står på nå, og til slutt hevet til full høyde. (Testing med TT) Alt dette FØR jeg eventuelt går tilbake til å trene bare med TT med en eller to stigedeler i den høyden den står på nå. (eller lavere)

D) En slik test er vel neppe noe du vil synes er særlig lurt, antar jeg. (?) Men... bounce

Arrow Kurt Inge

Vis Medlemmets Profil http://agilityschapendoes.com/
Ikke altfor gal trening dette, han går tilbake til gamle synder med ball men mye er fordi den spretter for mye. Eventuelt bruke annen mykere ball, men tror vi dropper ball en stund til vi er over 80% treff med mm. Ok?

A-D) Vi kan prøve hel stige, men den må være så lav du klarer. Du kan sikkert få den til 50cm, da blir den ikke så lik som en normal stige fordi delen ikke skaper så "bratt" opp og nedgang. Men da må du kun bruke TT, og jeg vil tvinge deg til å la han jobbe mest mulig alene. Se filmen av Kali (ligger på mitt topic under deltagere) , ho blir satt igjen så jeg kan gå lengre unna og se treff uten å forstyrre ho.
I tillegg så blir opplegget for deg da å starte med contact game på nedre del av stigen, så vi minner han på å løpe jevnt og helt ned. Deretter baklengskjeder du dette, hvor du tilslutt kan sette han bak stigen. Så ser vi hvordan han takler det. Men igjen, la han jobbe selvstendig. Om han syntes det er vanskelig til å starte med, så løp i gang med han et par ganger men ikke løp frem til feltområdet så han bremser enda mer. Heller lat som du løper med han men stopp når du ser han har fokus på TT.

Lykke til på neste trening! Og på stevne så klart Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://teamblueshelties.norwegianforum.net
OK, vi dropper ball foreløpig!

Den ballen jeg bruker nå er trolig den jeg har som spretter minst. Dessverre er det en god del ujevnheter på bakken der vi trener. (småstein/grus) Jeg har mykere ball, men den/de spretter enda mer, og gir dårligere fart – blir vanskeligere å kaste korrekt.

Om hel stige prøves kan den lett settes til 50 cm. At KUN TT brukes er jeg også helt enig i!  Wink

Jeg skal huske på å starte som du sier, baklengskjede, og la han jobbe mer selvstendig. (Så din video, men den var så kort at jeg ikke fikk med meg detaljer – skal se på nytt)

Jeg har lagt merke til at Rover – av og til – i løpet av 1/10 del kan snu hodet sitt til siden – og tilbake igjen. (så dette i videoredigeringsprogrammet) Dette gjør han når jeg er bak han, ved bruk av TT. Han sjekker ”lynfort” hvor jeg befinner meg, og kanskje om jeg har ”planer om” å trykke på knappen til TT:  tongue

Nå får han bare ”peise” på, og sjekke om det er kommet godbit/for i maskinen.  Very Happy

Arrow Kurt Inge

Så bra vi er enige Smile
Haha ja, men la han bare peise på som du sier. Han slutter nok å sjekke når han vet at belønning kommer når han gjør riktig :p
Ja, den er kort. Sendte ho bare over 6 ganger, var så nytt for ho.

Rover Running Contacts at Home, April 11, 2017 (Slow Motion)

Ved noen av disse sendingene løp Rover sakte, eller senket farten når han nærmet seg feltet.
TT slo seg vrang av og til, så han ikke fikk belønning til tross for at han hadde gjort alt riktig. (TT sto plassert slik at den ikke var i vater i starten – dette medførte at motoren ikke ville dreie, og ingenting kom ut.  Crying or Very sad

1: hopp, 2: FF-hopp, 3: JP, 4: JP, 5: hopp, 6: hopp, 7: hopp, 8: JP, 9: JP, 10: JP, 11: JP, 12: hopp, 13: JP-hopp, 14: Slow JP, 15: Slow JP, 16: hopp, 17: hopp, 18: JP, 19: JP, 20: JP, 21: Returløp - Slow JP, 22: Slow JP, 23: Slow JP, 24: Returløp - Slow JP, 25: hopp, 26: Tvilsom JP, 27: JP, 28: JP, 29: Returløp - Slow JP, 30: JP, 31: JP, 32: JP, 33: Slow JP

Alle JP (m/de tvilsomme)= 33 (3 - 4 – 8 – 9 – 10) – (13 – 14 – 15 – 18 – 19) – (20 – 21 – 22 – 23 – 24) – (26 – 27 – 28 – 29 – 30) – (31 - 32- 33) = 23 JP (av 33)
Hopp: 10

Sensitive Rover følte på at dette ikke var BARE gøy for ”far” – dermed ikke for han heller.  pale

Men, vi kommer sterkere tilbake!

PS! Ikke noe hast med å kommentere dette.
PPS! Her er videoen av de 25 sendingene med Ikaros også: Ikaros Running Contacts at Home, April 11, 2017 (Slow Motion)

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-04-13, 19:25, endret 1 gang

Syntes ikke dette var en så gal trening jeg Smile Du skal ikke henge deg opp i at han bremser selv, fordi det betyr bare at han tenker. For du ser at han glemmer seg og blir usikker når han løper ordentlig. Så brems fra HAN sin side er ingen bekymring for øyeblikket, det jeg ikke vil er at DU bremser han slik at han treffer. Så dette er jeg fornøyd med.
Dessuten syntes jeg det fungerte fint at du startet nærme feltet igjen når han hoppet, og dermed jobber deg bakover.

Rover trenger å få tenke litt, og farten vil komme med forståelse og selvsikkerhet. Dette ordner seg! Very Happy God påske!

Godt at du har tro på dette. Det hjelper meg til å tro at det blir bra til slutt. Smile

God påske til deg også! sunny

Rover Running Contacts Training at Home, April 16, 2017

Totalt 37 sendinger på video.

JP (m/de tvilsomme): (1, 2, 3, 4, 6) + (7, 9, 10, 12, 13) + (14, 15, 16, 17, 19) + (20, 21, 22, 27, 28) + (29, 30, 32, 34, 36) + (37) = 26 JP (eller treff)

(RF: 23, 25, 31, 35 = 4 RF treff) (FF: 11 = 1 FF treff) (= 5 RF-FF treff) (Totalt 31 TREFF (eller JP))

HOPP (uten å treffe feltet): 5, 8, 18, 24, 26, 33 = 6 hopp

I f. eks. sending 37 (av de som er filmet) løper Rover FORT, og treffer perfekt! (Og, jeg løper BAK han)  Very Happy

Jeg løp ikke alltid bak Rover denne gangen, (bevisst) selv om det er det du ønsker.

Etter forrige RC runde hvor Rover var så umotivert, bestemte jeg meg for å løpe mer sammen med han, og i tillegg å la han få ball som belønning etter at han hadde fått inn gode treff. (Uansett hvilken vei vi løp – mot, eller fra TT -maskinen) Han fikk ikke ballen hver gang han traff, så for å være ”sikker” på å få belønning, måtte han løpe i full fart mot TT.  (Litt forvirret av og til, ettersom han forventet å høre lyden fra TT. Dette fikk han til å stoppe opp litt noen ganger, men jeg avventet til jeg var sikker på at han traff) Ballen fikk han alltid etter at han hadde fått godbiter fra TT.

Jeg tror jeg var ganske bevisst på å løpe lengre fra stigen denne gangen, (skrådde ut litt) så selv om jeg løp sammen med han, var jeg likevel et stykke fra han – ved siden av han. Dermed forstyrret jeg han ikke i like stor grad som jeg har gjort tidligere. (tror jeg) (noen slurvefeil forkom nok dog)

Det er godt mulig du ikke er enige at det er JP alle stedene jeg har skrevet JP, men i alle fall har jeg skrevet RF eller FF noen steder hvor han treffer både med begge potene – selv om noen av dem ender med et hopp. Kanskje skal jeg begynne å skrive ordet ”treff” i stedet for JP?

Jackpot er jo lave treff på feltet med både forpote(r) og bakpoter(r), som ikke ender med et hopp. Eller hur?

Orket ikke skrive OK på de få gangene han fikk treff, men det gikk litt sakte. Treff er treff!

Ca 13 sendinger er ikke på video, ettersom jeg hadde glemt å starte videoen etter pauser. På de 13 var det veldig mange svært gode treff. Kanskje bare 2-3 av dem var dårlige. (Ingen hopp som jeg kan huske)

Med andre ord hadde vi ca 50 sendinger – hvorav det ble totalt ca. 8 hopp og ca 42 treff.

(Dette skulle vel bli ca 80 % treff)(?) (forenklet: av 100 sendinger, 86 treff = (86 %) (?))

Kun noen ytterst få av sendingene var det relativt dårlig fart på.

Jeg var veldig fornøyd selv etter denne treningen, og det var tydeligvis Rover også. Han hadde det gøy hele tiden – var ivrig. Og, han fikk mange pauser og leking mellom øktene.  Surprised  Very Happy

Sender link til video i normal hastighet, så kan du se at Rover denne gangen (stort sett hele tiden) løp fortere over stigen enn de tidligere gangene vi har trent uten ball. (Uten sendinger etter ballen alene)
LINK: <Rover Running Contacts Training, April 16, 2017>

Jeg tror jeg har begynt å få et ”snev” av dysleksi. Vet ikke om dysleksi kun er noe medfødt, men begynner å lure… ettersom jeg så ofte bytter om på bokstaver når jeg skriver – nå for tiden. (irriterende å måtte sjekke og dobbeltsjekke alt jeg skriver flere ganger før jeg sender ut noe offentlig) Dysleksi er jo en øye-dysfunksjon, og kan kanskje komme med økt alder, og dårligere syn. (?) :-)

Arrow Kurt Inge

Dette var en stor forbedring Kurt! Veldig kult å se at dette faktisk fungere for dere Very Happy
Jeg tenker at Rover er klar for at vi legger inn flere kriterier for han, siden han nå tenker så bra. Jeg ser enda at fart kan gjøre at han hopper, men han justerer seg når du da setter han tilbake på planken.
Angående treff, så kan det være enklere for deg å bare bruke JP når han er alle fire i, helst så dypt vi kommer. Han viser preferanse for å treffe med forbein, men det syntes jeg er helt ok. Jeg tror bakbeinstreff kommer med enda mer forståelse og selvtillit.
Alle treff som er kun to innenfor, eller høye kan vi kalle R (=Reward). Men de treffene som han så vidt treffer, f.eks 4, 10, 11, 16, 17, 23, 25 osv. Du trenger ikke tenke på FF eller RF, så slipper du så mange benevnelser.
6 syntes jeg er JP forresten! Wink

Så nå vil jeg at du hever stigen ca 10-15 cm, jeg vil se hvordan han takler litt mer helling.
Du starter som vi har blitt enige om før, på siste del av stigen for mindre fart, og jobber deg bakover. Du kan også teste litt lengre avstand, f.eks fra sitt og bli ca 2-3m fra stigen. Løp gjerne med han om han trenger det, men hold deg akkurat litt bak så du ikke bremser han før feltet, eller akkurat litt foran så du drar han videre. Ble SÅ glad når han traff selv om du var langt foran et par sendinger!! Very Happy

60 Takk for fin tilbakemelding! on 2017-04-18, 00:00

Takk for fin tilbakemelding!  Very Happy

Starter med benevnelser på videoer i fremtiden.
Da blir det heretter JP bare på alle 4 innenfor, (lavest mulige treff) NR (No Reward) de gangene han hopper av, og R (Reward) de gangene han så vidt treffer.

Spørsmål: Hva om han får fine treff ala begge bakbeina innafor, og ett forbein. Kan det betraktes som JP? (Det er kanskje sjeldent det skjer, men...)

Jeg lurte litt på om du kom til å foreslå å øke høyden litt etter denne treningen, men var forberedt på at jeg måtte ta flere runder med bra resultat på denne høyden.

Nå aner jeg ikke når tid neste RC trening kan bli. Vi skal jo arrangere stevne i Arendal denne helgen, og Irene og jeg er i tillegg satt opp til å vaske klubbhytta i løpet av denne uken. Så, vi tar vår kjære lille Poletta på slep nå torsdag. Når vi er ferdig med å vaske, sette opp fortelt og agility telt, er det mulig vi rekker å trene litt på Hove. (vanlig trening)

Hver gang AOH arrangerer stevne er vi blant de få som stiller opp og jobber fra fredag ettermiddag, og til søndag kveld. (I tillegg til at vi selv skal konkurrere)

Disse helgene tar jeg nesten for gitt at jeg ikke får til noe på agilitybanen, jeg blir ”dødssliten”, men… det går jo ikke særlig bra uansett for tiden. ;-)

Det tar også tid og ”komme seg til hektene” for gamle skrantne skrotter, så vi er "normalt" ikke fullt restituert innen vi begynner å konkurrere på tre-dagers stevnet i Stavanger helgen etterpå engang.
Dvs. ingen trening i mellomtiden. (Ei heller RC trening)

Neste RC trening kan trolig først være ca. 4. eller 5. mai.

Da er det relativt liten tid igjen av dette kurset. Men, jeg vil, uansett, etter endt kurs, forsette på planen og kursen du har staket for Rover og meg. (etter beste evne)

Det kan godt hende at jeg må ta noen skritt bakover igjen – før jeg på nytt kan gå fremover. Jeg er forberedt på det også.

Jeg har liten tro på at RC vil komme helt på plass i løpet av 2017. At jeg vil fortsette og ”kjøre” konkurranser er jo ikke fordelaktig i så måte. Men det får bli som det blir. Trolig blir det en nordover reise på oss i august. En slags ”agility turne”, kombinert med det å ”sjekke gamle tomter” på vår vei. ;-)

”Du kan også teste litt lengre avstand, f. eks fra sitt og bli ca 2-3m fra stigen. Løp gjerne med han om han trenger det, men hold deg akkurat litt bak så du ikke bremser han før feltet, eller akkurat litt foran så du drar han videre.”

Den er grei!

Det blir nok ”ligg og bli” fremover – det har fungert best i det siste. (Kan hende jeg må justere dette en gang til også dersom han begynner å tjuvstarte igjen)

Bra du syns det er OK at jeg løper sammen med han. Han trenger den inspirasjonen det gir, og det at jeg nesten alltid er i forkant av han, er hva han er vant med. Jeg er ikke 100 % sikker på at jeg vil ha en hund som er så selvstendig at han kan løpe langt fra meg ved stigen.  Razz  Han bør jo helst få vite hva som skal gjøres etter stigen også.  cyclops

Men, akkurat det du bemerker om at jeg helst bør holde meg, enten litt foran, eller litt bak han, har også jeg sett er fordelaktig. I tillegg bør jeg ikke være for nært inntil stigen. Også det forstyrrer han tydeligvis.

Og, jeg blir glad når du blir glad!  sunny

Arrow Kurt Inge

Ja, gjør det Smile Da blir det litt enklere for deg.
Jaja, to bakbein og ett forbein er JP! Så det får du belønne som det så klart. Kan jo skje det så Wink
Åja.. Det var kjedelig da, men håper du for noe ut av helgen uansett da.. Gjøre ditt beste med å konsentrere deg, nå begynner jo tjuvstarten å roe seg også. Bare ha det gøy, ikke sett så høye krav til dere.

Ja, tenk på at jeg har lært deg og bruk dette så klart når du trener hjemme selv. Jeg håper å se RC på dere innen 2017 er over jeg, men da må du bare jobbe med det. Nå har du jo fått litt verktøy å bruke også Smile

Tour? Kult! Får kose dere masse da!

Ja, godt vi er enige om hvor du skal løpe. Haha! Men bra du ser hva som fungerer selv også.

Sees til helgen Smile

Sees til helgen!

Har ikke fått startlister, men vet at "alle" skal visst dit.
Jeg har normalt sett ikke høyere "krav" til meg selv enn at vi kommer oss gjennom baner uten å diske. Så jeg er aldri nervøs i så måte, men litt redd for ikke å huske baner.

Gratulerer, igjen, med den fantastiske "jobben" du og Zuki gjorde i Kongsvinger! Strålende! sunny

De fleste er veldig glad i det stevnet ja Smile
Jeg synes det er kjempe kos!
Det er bra, da krysser vi fingre for at du føler deg ok og kan gå med glede.

Tusen takk! Kom som et lite sjokk, forstod ikke reglene og visste ikke at vi måtte løpe 6(!) løp... Men vi karret oss i mål, var dau sliten i finalen mot Irene. Med min Zuki gir 110% alltid <3

Jeg hadde ikke fått med meg at det var kommet nye hjemmelekser, men det du gir oss av oppgaver var nok ganske nøyaktig det som ble gjort på vår trening nå 7. mai, likevel. Jeg hevet stigen 15 cm. og løp omtrent på den måten du beskriver i ”hjemmelekse 4”. (tror jeg)

Nei, dette ble nok ikke så bra som jeg trodde likevel. (videoen avslører det jeg ikke så mens jeg løp) Bra, men kunne vært bedre.

Jeg var ikke flink nok til å flytte startpunktet tilbake etter at Rover hadde hoppet av. Ja, jeg tror faktisk jeg glemte det helt – eller så dukket det opp et treff like etter en gang han hoppet av.

RC trening med Rover hjemme 7. mai 2017

Som du ser kommer treff/JP (og feil) uavhengig av om jeg er foran, ved siden av, eller bak Rover. Så, det er (for meg) litt vanskelig å bli ”klok” på hva som er det beste valget.
(17 av 31 = JP) (24 av 31 TREFF) JP = 17, R = 7, NR = 7

Jeg kunne ikke dy meg for å sende med et par ”ekstranummer” på slutten av videoen.  Very Happy

I utgangspunktet var det meningen at Irene skulle trene sammen med meg, og vi skulle bytte hunder. Hun skulle trene høyre/venstre med den ene hunden mens jeg trente RC. Men, hun klarte bare å holde på en bitteliten stund, så måtte hun stoppe på grunn av en skade i hoften. Dermed fikk jeg ansvaret for å trene begge. Og, i tillegg har jeg nå fått et nytt problem å stri med. (Nå når vi har fått rimelig bra kontroll på dette med tjuvstart)

Det nye problemet:

Jeg ble (for noen dager siden) på en trening gjort oppmerksom på at Rover (kanskje) krøket sammen bakbeina sine når han hoppet. Dette har, så vidt jeg vet, ikke vært noe han har gjort tidligere, og jeg har ikke lagt merke til det selv, ettersom han jo sjeldent river ned pinner.

Inn i mellom RC treningsøktene forsøkte jeg å finne ut av dette. Jeg satte opp 5 hopp etter hverandre, med det jeg trodde var passende avstand og passelig høyde. (Jeg har ikke noen aning om hvordan dette bør gjøres for å få det riktig)

Så, når jeg satte Rover i gang med å løpe og hoppe over disse hoppene, fikk vi sett at det jeg ble gjort oppmerksom på dessverre stemmer. Han har fått en elendig hoppteknikk, og jeg har ingen anelse (ennå) om hva jeg skal gjøre for å få ”fikset” dette.

Jeg ble (av Jan Erik Einarsen) anbefalt å ta kontakt med en fysioterapeut eller en som driver på med hundemassasje (Skauen Terapi i Arendal) for å få sjekket om Rovers muskulatur er i orden. Ellers burde jeg trene mer med hoppteknikken på nevnte måte.

Jeg pleier alltid å massere og strekke på både for og bakbeina til guttene våre. Spesielt når vi har trent eller konkurrert, men jeg er ikke proff.

Har du noen forslag angående dette temaet som du kan dele med meg?

Arrow Kurt Inge

Video lengde: 1 minutt og 33 sekunder
Med variabel hastighet 35 % ble videoen nøyaktig 3 minutter lang.  Smile

RC trening hjemme med Rover 7. mai 2017

Var ikke altfor galt dette, han går tilbake til å hoppe når han får for mye fart. Hvilke avstander starter du han fra på de siste sendingene? Jeg syntes hvertfall han hopper verst når du enten er for langt bak eller for langt foran. For nå hadde han noen kjempe fine treff med deg ved siden av, men fokuset var fortsatt fremover! Det ble jeg glad over å se! (treff nr 13+15+16+17). Jeg syntes faktisk ikke 26 + 27 er noen JP treff, for han søker ikke dybt nok ned og virker litt på nippet til å hoppe, så hvis du sammenligner JP treff på 13+15+16+17 og de du skrev på 26+27+28 så ser du hva JEG mener er JP treff Smile
Han er en liten nøtt, men jeg syntes fortsatt han ikke er klar for så mye fart.
Så jeg tror vi skal dra inn kriteriene våre litt, også vil jeg at du skal mikse inn mer "contact game". Men jeg vil også at du deler opp øktene dine litt, jeg er litt redd for at for mange repetisjoner for han blir vanskelig. Så start med "contact game" et par sendinger, så sender du som du har gjort nå f.eks si ca 5 sendinger også avslutter du på topp. Gå heller tilbake en times tid senere om du har mulighet, og gjenta.
Jeg tror dette vil hjelpe han med å gjøre det litt sort/hvitt for han, og han får en bedre følelse av å mestre.

Men, gav du opp target treningen?

Hm ok.. Jeg tror hvertfall du skal starte med å sjekke han, og hvis han er fin så kan du trene hoppteknikk. Søk opp Fanny Gott på youtube, ett eksempel her : https://www.youtube.com/watch?v=tdor3f9x2aw

Men jeg tenker litt sånn at siden ikke alle hunder er skapt likt, også kan ikke alle hunder bruke kroppen sin på samme måte. Jeg ser INGEN store problemer med at Rover hopper som han gjør, dersom han ikke river eller det er noe som har kommet nå. Så klart, alle forandringer de viser på banen kan være noe fysisk men om han har lært seg å hoppe slik så er det hans "stil". Men sjekk han , også kan du jo trene litt hoppteknikk som dette. Jeg er ikke mester på det selv, men Fanny Gott er flink!

Jeg kan også finne på å stretche, men min (Zuki sin) fysioterapeut sier at det er noe vi mennesker tror er bra, fordi vi selv pleier å gjøre det. Risikoen med å stretche selv er at man ikke vet hvor grensen går, og kan strekke for langt. Muskelfibrene er skjøre, og de kan "rakne" ved for tøff behandling. Hun mente også at det holdt med god oppvarming og nedgåing. Og at enkel massasje av og til holder. Massasje som du selv kan gjøre kan være dette: https://www.youtube.com/watch?v=3kbO2krzr0g

Lykke til!

Flott! Det syns jeg er et fint svar. Blant annet fordi du fant et svar i det hele tatt der jeg ikke kunne se noe.

Jeg har vært opptatt av at jeg skulle være foran Rover, eller bak han, fordi du instruerte meg til det. Jeg skal sjekke bakover i tid for å se nøyaktig hva som ble skrevet, men antar at Rover tidligere fikk de beste treffene, eller lot være å hoppe av, når jeg IKKE løp ved siden av han. Nå har dette endret seg tydeligvis.

Jeg startet Rover fra ca. 3 meter i de siste sendingene, om jeg husker rett.

På videoen skrev jeg JP når ALLE 4 potene traff feltet, som du skrev forrige gang, selv om også jeg så at han noen ganger var på nippet til å hoppe. Ja vel, ”ekte” JP var det vel ikke, men jeg gjorde som jeg fikk beskjed om.  Smile
Jeg ser nå at du skrev, helt i starten, at ”to bakbein godt nede på feltet er JP, og, ett bakbein eller forbein høyt er R.” (?) Dette er kanskje forskjellen mellom JP og ”ekte JP”? Eller, er det forskjellen mellom treff og JP?

Må vel senke tempoet igjen ja. Jeg følte (på en måte) mens jeg hold på, at det var et eller annet som ble gjort feil på denne treningen. (i tillegg til at jeg ikke gikk tilbake og startet fra midt på stigen når han hoppet av, men…)

Jeg skal ”lugne” ned ved neste trening, men har ikke alltid muligheten til å gå tilbake etter en time for og gjenta. Det var meningen at vi (Irene og jeg) skulle bruke hele denne dagen til å trene hver for oss, og sammen. Ta lange pauser for både oss og hundene. Dette ble det jo ikke noe av på grunn av Irene skade, men Rover fikk ganske lange pauser fra RC trening likevel, ettersom jeg også løp med Ikaros. (Regnvær gjorde også sitt til at pausene ble ganske lange) Og, jeg trente også litt hoppteknikk inni mellom. Når man ser videoen kan det skape et inntrykk av at vi løper konstant, men det er ikke tilfellet.

Target treningen er ikke gitt opp, men ettersom det bare er 24 timer i et døgn, har jeg ikke tid nok til å gjøre alt jeg har lyst til. Det er alt for mye å gjøre av de tingene jeg slett ikke har lyst til å gjøre, dessverre. Også dette har med økonomi å gjøre. Alt som må gjøres av arbeide med huset, med bilen, med Polettaen osv. må jeg gjøre selv. Vi har ikke råd til å leie folk til slikt. Annen trening og konkurranser (som inkluderer reiser) tar også tid. Jeg vet inderlig vel at denne situasjonen ikke er fordelaktig/ideell i forhold til progress med RC.

Så vil jeg beklage at jeg tok opp temaet om Rovers hoppteknikk her.

Når det gikk opp for meg at jeg hadde ”dyttet” IKKE- RC relaterte problemer på deg i dette forumet, bestemte jeg meg for å fjerne det jeg hadde skrevet, men innen jeg rakk det hadde du allerede svart meg. Unnskyld! Skal ikke gjentas.

Når det nå likevel ble som det ble – du svarte meg, må jeg bare si tusen takk – nok en gang!

Jeg fikk meg nok en AHA opplevelse. Du er utvilsomt ei klok ung dame. Det er jo så sant (visdom) i det du skriver. ”Ikke alle hunder (akkurat som oss mennesker) er likt skapt, så det som er naturlig for en hund ikke nødvendigvis er naturlig for en annen.”

Jeg skal begynne å se bakover i tid – se på video opptak av Rover – se om han alltid har hoppet som han gjør nå. Men, uansett skal jeg la en proff sjekke han. Jeg kan få nyttige tips derfra også i henhold til forbygging av skader.

Når det gjelder å strekke ut muskler, begynte fysioterapeuter å si det samme som din for mange år siden. (for oss mennesker i alle fall)

Irene og jeg har hatt flere opphold på Vikersund Kurbad. (1 mnd per gang per år) (Vi var/er såkalte ”pasienter med kroniske plager”, eller ”smertepasienter”) Der på kurbadet var mange svært dyktige fysioterapeuter.  Og, under de første oppholdene våre sa de at vi burde strekke ut etter fysisk trening. Når vi var på vårt siste opphold der i 2009 sa de samme fysioterapeutene at dette var de nå blitt opplært/instruert til å fortelle sine pasienter var feil. Dvs. man fikk selvsagt velge selv, men ”nyere” forskning på området tilsa at slik utstrekking ikke var nødvendig.  No

Ja, jeg har strekt/strekker litt på Rover, men meget – meget forsiktig. Kanskje til og med for forsiktig. Jeg ser jo at han selv strekker på seg, og han tar hardere i enn det jeg våger å gjøre. Jeg kan jo ikke vite hvor smertegrensen hans går, og den vil jeg ikke overskride. Han skal ikke få smerter, eller ekstra smerter på grunn av røff behandling fra meg.
Før jeg strekker på Rover blir han alltid massert. Og, han blir massert etter at jeg har strekt.

Jeg har spilt en god del fotball i min tid. Jeg trente da for å få korte/ ”eksplosive” muskler i lår og legger. Jeg fikk slik muskulatur, og det kan være ganske smertefullt av og til dersom jeg ikke varmer opp og strekker ut. Musklene blir FOR korte, og det kan resultere i muskelkrampe. Jeg våger ikke la være. Slike muskelkramper er meget smertefulle.   affraid

Arrow Kurt Inge

Det heter "QUICK REPLY" inne her, men er "redd" mine svar er mer lik "avhandlinger". Finner det ofte vanskelig å svare med bare noen få ord. Sorry!

Neste RC trening vil trolig bli i helgen som kommer. Og, vi tar en ny runde på samme høyde, ikke sant?
Hva mente du med ordene: "også avslutter du på topp"? Var det å avslutte med en JP, slik at han får en god følelse du mente?

Noen ganger så er det ikke lett å justere seg, men at han nå løper fint med deg ved siden av er jo veldig bra. For da har vi klart å komme et steg videre i riktig retning Smile Han lar seg nå ikke forstyrre av deg på trening.
At han hopper når du er langt foran eller bak tror jeg er at han ikke er sikker nok på oppgaven sin til å løse den alene. Du er jo mye av hans "drivkraft" fremover, men når du løper foran på dette tidspunktet så blir det som et press om fart og han prøver å nå deg igjen. I tillegg så er dette likt som skjer på stevner, når du pleier å løpe foran han. Så forstår at han blir usikker..
Men det vil han også klare med tiden!

Haha forstår din forvirring av mine kriterier, men det må litt skjønn inn i treningen deres også. Jeg er veldig glad du tar det jeg sier seriøst, og gjør ditt beste til å følge de til punkt og prikke. Og du gjør det helt korrekt, MEN jeg syntes kriteriene vi først satt kan bli litt diffuse for han nå.

Jeg har laget dette bildet, med utklipp av hele 4 forskjellige treff du har kommentert JP på. Dette fordi jeg vil vise deg forskjell. De to til høyre er de jeg desidert ser på som knall fine JP treff, men siden du kaller de til venstre for det samme så blir det ikke enkelt for Rover når det kommer til belønning.
For belønning er nesten alfa omega for at vi skal lykkes, han MÅ få sjansen til å forstå hva vi vil. Det er opp til oss å tilrette legge suksess på denne måten, og ved at vi endrer hvor han starter for å hjelpe han.

Ok, 3m kan være for mye for øyeblikket. Jeg syntes vi skal ned til 1,5m og hvis det går fint så prøver du 2m. Men prøv å alltid start han på siste delen av planken som sagt tidligere (contact game), og gjør dette etter hvert hopp Smile

Hehe ja, ikke lett å få tid til alt man ønsker nei, kjenner meg igjen Wink Men kan være du skal ta opp den treningen, at han kan trenge den lille ekstra hjelpen til å fokusere lavt nok.

Går helt fint det, håper jeg ikke svarte på en måte slik at du følte deg "dum" som spurte altså! Men det er noe med at man skal ha hver hund sin fysikk i bakhodet. Men sjekk han først som sagt, så får du litt klarhet i det.

Ja, du har helt rett. Akkurat det samme sa hun til meg, angående strekking på oss selv også. Jeg har litt tro på at det fortsatt fungerer, for jeg har selv opplevet å være så støl at jeg ikke kunne gå... Det blir jo bedre når man husker å strekke ut etter en hard økt. Men om du er forsiktig som du sier, så går det nok fint ja. Jeg har bare sett noen strekke og bøye til de grader!! :p Blir helt matt..

Ja, "på topp" mente jeg etter noen bra treff Smile Avslutningen kan være leke med ball noen min, og starte igjen. Jeg vil bare at vi fokuserer litt på å gjøre treningen sort/hvitt for han, og det viktigste er riktig belønning.  Håper du skjønte bedre hva jeg mente nå.

Nr. 6 & 23 er R (ikke JP) fordi han hopper litt på slutten – selv om alle 4 potene er på felt. (som sagt, jeg skrev JP på videoen fordi du hadde sagt så, men vet at han ikke skal ha en jumpende tendens)
Nr. 13 & 16 er JP. (at 16 er en bedre JP er vel fordi han der er dypere enn på 13)  Smile

*Nei, det blir ikke lett for meg å vite når jeg skal gi han JP belønning dersom heller ikke treff på feltet med alle 4 potene kan godtas, men skal gjøre mitt beste for å få luket bort at han tar et lite hopp på slutten.

Selvfølgelig kan jeg bruke skjønn. Men, er nå Rover kommet langt nok i prosessen til å vite hvorfor han IKKE får JP belønning dersom han løper helt ned med alle 4 dersom han ikke blir belønnet for det? Jeg håper det. Han hadde jo, i starten, ikke noen formening om HVA som i utgangspunktet var forventet av han. Nå løper han i det minste helt ned – oftere.
Så, her må jeg trå varsomt, og være på vakt – være HELT sikker på at han jumper helt på slutten dersom jeg skal la være og JP belønne. Det går som oftest greit å se dette når farten er liten, men blir vanskeligere når farten er høy.

Jeg ”ser” hva du mener med at Rover føler et press på å få opp farten for å nå meg igjen dersom jeg er langt foran han, og sanner med i at dette blir likt en konkurranse situasjon. Men, nå så det ut for meg som om at han hoppet av like ofte de gangene jeg var ganske langt bak han. Hva då? (Det samme, kanskje)

*Jeg skal endre startpunktet på neste trening, (til det du foreslår) men er ikke så sikker på om det blir særlig stor forskjell og starte 1,5 m – 2 m eller 3 m fra stigen. Han kan uansett få opp bra fart, og det er nok (som du var inne på) når farten er stor han bommer oftest. Å dempe farten hans en periode ennå, er nok en god ide. Og, dette blir nå enklere å få til, ettersom det nå er OK at jeg løper sammen med han – eller ikke for langt fra han. (verken foran, eller bak han) Jeg skal også gjøre noen flere forsøk på å løpe på skrå ut fra stigen på slutten.

*OK. Jeg skal være nøyere enn på forrige trening med å gå tilbake til siste del av planken etter at han har hoppet av. Very Happy

*Nei, jeg følte meg ikke dum fordi jeg spurte, jeg følte meg frekk. Derfor ba jeg om unnskylding. Så snart det lar seg gjøre vil jeg komme til å få Rover sjekket. (Og, det kan ta litt tid) At jeg syns du er smart betyr ikke at jeg syns jeg er dum. Ikke alle har (nok) informasjon om de samme tingene.

*Jada, jeg forsto visst riktig første gangen også, men for å være sikker ville jeg spørre.  Very Happy

Arrow Kurt Inge

Det er dette som er gøy (til tider frusterende også) med hundetrening! Vi legger oss en plan, også vil vi gjerne følge den til punkt og prikke. Men når det er levende dyr vi trener med, så er de tikke alltid like lett å fullføre den slik vi kunne gjort med oss selv. Det er opp til oss å alltid justere og tenke nytt for hver trening. Jeg kan f.eks gå ut å tenke at jeg skal trene handling etter stigen, men Zuki hører ikke og jeg ender opp med å trene "kom til hånd" hele denne treningen ... Sånn er det bare, og det får jeg ikke gjort noe med, men ta det som det kommer. Derfor tenker jeg du skal ha hva jeg sier i bakhodet, men hva som skjer på deres trening er det kun du som ser og føler. Jeg ser bare en video av den, og får ikke følt på hvordan situasjonen var akkurat denne treningen f.eks Smile

Men uansett, så syntes jeg dere har kommet utrolig langt fra dag 1. Og derfor føler jeg at vi kan bli litt strengere på våre kriterier nå, fordi jeg ser at han begynner å tilby deg litt adferd. (Dette med å se bakover, som om han tenker "Sånn her da, går dette?") Dette vil vi ikke. Han har gjort så mange gode forsøk hvor han har bra fokus frem, og de vil vi prøve å luke ut slik at vi ender opp med KUN så gode forsøk! Derfor tenker jeg at vi prøver å kun JP belønne forsøk som 14 og 16, de andre er OK så de skal nå få R. Han skal aldri føle at han feiler, men når han får den beste belønningen ved de beste forsøkene er det et håp fra vår side at han da gjør sitt ytterste for å tilby disse forsøkene Very Happy

Det er overraskende hvor få cm kan gjøre forskjell altså. Vi må bare prøve oss frem, kanskje det ikke senker farten hans så mye, men om vi får inn ett steg eller bare èn labb ned på feltet så har vi funnet noe å belønne! Du kan starte han fra sitt og bli rett på oppfeltet også, og jobbe deg bakover. Vi skal finne den start avtstanden som gir beste treff, og notere oss de.

Lykke til!

Gleder meg til neste video Very Happy

Jeg forstår.
Alt er notert, og jeg tar det med videre til neste trening.

Lørdag, eller søndag blir neste RC trening. (Trolig setter jeg også opp noen hopphinder, slik at det blir variasjon for Rover)

13. mai 2017 RC trening med Rover hjemme

Noen sendinger er (for meg) antatte (R) Rewards, (med 3 poter på feltet) selv om han har en jevn bevegelse nedover. (Du bedømmer)
(R) også på: 11 = (returløp), 18 = (returløp), 26 = R (returløp)

Denne gangen forsøkte jeg å være nøye med og eventuelt starte Rover fra nedfeltet dersom han hoppet av. Det gjorde han ikke. Jeg forsøkte også og la være å ha for høy fart denne gangen.

Jeg har ikke skrevet på videoen om det er JP, R, eller NR – bare tall for antall sendinger. Du får ta deg av bedømmingen av hva som er hva.

Han hoppet ikke av en eneste gang på de 28 sendingene, men…

Nå var startpunktet satt til 1,5 – 2m fra stigen, (som du sa) og det ser ut for at han ikke får mange ”ekte” JP`s derfra. (om det er det som er årsaken er jo litt uvisst)

Som jeg kan se, er han på feltet med tre poter på 11 av de 28 sendingene. (+ de 3 returløpene)
(Det vil si at nøyaktig 50 % er JP) (eller, 50 % er ”bare” R)

Om jeg husker rett, hadde vi 3 såkalte ”retursendinger”. På alle disse 3 returløpene viser han tendenser til å hoppe litt på slutten. Dette tror jeg kan ha å gjøre med det faktum at det ikke er TT på den siden, og jeg senker farten/stopper opp.

Neste gang vi trener, og eventuelt har ”retursendinger”, skal jeg prøve å huske på og ikke stoppe opp, og i tillegg gjøre en håndbevegelse fremover. (som om jeg f. eks har en ball der)

Ellers er jeg kjempefornøyd med at Rover hele tiden løp jevnt, og stort sett hver gang – helt ned uten å hoppe av feltet.

PS!
Jeg har gått gjennom videoer helt tilbake til 1. mai 2016, og det ser virkelig ut for at du har helt rett i at denne hoppteknikken er Rovers ”stil”. Ja, han krøker sammen bakbeina av og til, men det ser for meg ut som at han ”bare” gjør seg klar til å lande allerede når han har nådd toppunktet – på en måte som gjør han klar til eventuelt å ta en brå sving så snart han lander.

Både Irene og jeg har ”studert” han litt ekstra i det siste for å se om han har plager med muskulaturen. Han har neppe det. Ofte ser vi at han selv strekker seg ut i full lengde – nesten så mye at det ser unaturlig ut. (Jeg ville ikke klart det han gjør)

Igjen; tusen takk for ditt svar forrige gang – du har helt rett. (som vanlig) Det ser virkelig ikke ut for at jeg trenger å tenke på hans hoppteknikk som et problem, nei. ;-)

Arrow Kurt Inge

Dette er den beste treningen jeg har sett dere ha hittil!!
Så utrolig gøy å se så stor forbedring på Rover fra første video, stolt av dere Smile

Jeg er helt enig i deg, at avstanden faktisk ble for kort nå. Men da øker vi bare avstanden, tenker vi prøver 3 - 3,5m neste trening, for det ser ikke ut som mye skal til for å få han lengre ned. Men om du ser at det fortsatt ikke er nok, så øk avstanden med ca en halvmeter for hvert forsøk.

Men var flere gode JP's, selv om det var flest R. Men det ebste er å se han løpe så jevnt og konsentrert!!

Min bedømmelse av treffene:
JP: 1+2+4+6+7+10+16+23+27+28
R: 3+5+8+9+12+13+14+15+17+19+20+21+22+25

Kult, gøy at du ser det er et mønster da, heldigvis! Godt å høre at han har det bra Smile Jeg personlig hadde da ikke bekymret meg over teknikken hans, for den fungerer for han!

Det var planlagt at Irene og jeg skulle trene sammen nå på søndag 14. mai. (jeg tok ”bonusen” dagen før, jeg) He-he… Very Happy
Jeg så etter om det hadde noen tilbakemelding fra deg før vi dro, men fant ikke noe. Når vi kom hjem oppdaget jeg at du hadde skrevet.
Takk for den fine tilbakemeldingen!  Smile  (Nr. 24 fikk ingen bedømming fra deg, forresten. Var det en JP, eller en R på sending 24(?))

Dermed bestemte jeg meg for å øke høyden på stigen litt til, (10 cm) uten å ha fått sjekket med deg først.
Rover var kjempe ”høy” i starten av denne treningen, fordi Irene hadde startet før oss, og Ikaros hadde fått ball som belønning. Denne overtenningen (som er litt lik det vi opplever i konkurranser) medførte litt dårlige treff, inn i mellom. (hoppet over feltet 3 ganger)

Rover, Running Contacts Training at Home, Mai 14, 2017 (Slow Motion)

Dagen i dag ble brukt til diverse testinger. I tillegg til at jeg hevet stigen litt, startet jeg han fra forskjellige avstander, hadde fartsøkninger og senkinger, forsøkte å løpe både foran og bak Rover, samt at jeg ved ett tilfelle løp langt ut til siden. (Når jeg løp så langt ut til siden gikk det dårlig. Han hoppet av, og jeg vrikket ankelen på asfaltkanten der) (det gikk bra med ankelen)

På videoen er det til sammen 24 sendinger. Ett av dem er et ”returløp”. Jeg husket på å øke farten på slutten av det løpet, og det så ut for at det faktisk fungerte.

Vi hadde 5-6 sendinger etter nr. 14, som ikke ble filmet. Jeg glemte å skru på kameraet, dessverre. Dessverre, fordi jeg syns disse sendingene var svært fine.

Alt i alt ser det virkelig ut til at Rover nå begynner å forstå at han SKAL ned HELE stigen – at han ikke skal hoppe over feltet. Men, masse arbeid gjenstår.

Som i går kan jeg se at det er mye mer flyt i Rovers nedover bevegelse på stigen for tiden, noe som gir meg enda mer håp om at vi skal lykkes til slutt.  

Jeg tror jeg kan fortsette på denne høyden, selv om det ikke gikk like bra som i går, totalt sett. Nå trenger jeg ikke teste ut fullt så mye, (f. eks. ikke å løpe langt til siden av han) og det er ikke sikkert at Ikaros vil være der og friste med ball lek. Derimot er vi vel ikke ferdigtestet angående startpunkt.

Nå er jeg forberedt på å få litt ”pepper” fra deg, men håper du ikke er alt for streng.

Det blir ikke flere RC treninger på oss før etter at vi har vært på Brårud stevnet. (25. mai er dette kurset over - hva kommer så)(?)

Arrow Kurt Inge

Ja,beklager litt sent svar. Sovnet innen du fikk sendt meg mail (nattevakt) også våknet jeg litt sent etter å ha jobbet Razz
Men uansett så syntes jeg det var en riktig god trening igjen dette! Very Happy Planen min neste var å heve stigen litt igjen ja, fordi jeg syntes han begynte å misse på oppfeltet. Men ville se an en trening til for å se om det var tilfeldig. Men nå som du hevet den uansett, så ser jeg jo at han treffer. Så ingen bekymring der heldigvis!
Til at du beskriver han som "høy", så fungerte han jo veldig fint, syntes du ikke? Jeg syntes hvertfall det Very Happy
Jeg kommenterte ikke 24 fordi jeg var usikker, du løp litt foran feltet. Men når jeg myser på det igjen nå, kan det se ut som en JP med alle fire på?

Jeg vil ikke anbefale å gjøre så mye forandringer på èn trening, litt fordi jeg ikke like enkelt kan luke ut hva som ikke fungerer, og litt fordi jeg er redd for mye på en gang kan forvirre han. Men jeg syntes det gikk ok uansett heldigvis Wink Ved siden av, foran, bak OG med en brems uten at han hopper sidelengs eller noe er jo knall bra!!
Men jeg lurte på om du kanskje kunne notere deg hvilken avstand du sender fra på de forskjellige sendingene? Så får jeg enklere sett hva som er best.

NR: 1+8+18+21 (inkl. miss, ikke kun hopp)
R: 2+5+7+10+15+16
JP: 3 (han justerer seg for å treffe!!)+4+6+9+11+12+13+14+17+19+20+22+23+24 (!!!)

Du har nå en treffprosent på 83%!! Knall bra Very Happy Very Happy Very Happy

Jeg ønsker å fortsette, og såvidt jeg forstod på deg så ville du også fortsette etter kurs slutt?
På det nye arrangementet, så satt jeg datoen til 25.juni, og litt fordi det kan være ok med en liten "pause"? Hva dere gjør hjemme er opp til dere, men da får hundene kommet seg litt igjen. Syntes du det hørtes ok ut? Jeg kan starte tidligere om du/dere vil det altså Smile

Takk igjen!
Nei, for all del, det er ingen grunn til å beklage. Jeg forventet ikke at du skulle svare så fort, jeg bare MÅTTE sjekke for sikkerhets skyld før vi startet på søndagen trening likevel.

Jeg hadde ikke lagt merke til at Rover misset på oppfeltet, men er heller ikke bekymret av den grunn. Han misser sjeldent på oppfeltet. Og, jeg er enig i at det gikk ganske bra til tross for at Rover var så ”høy”. Jeg tenkte på at han oppførte seg svært likt det han gjør i konkurransesituasjoner. Og at til tross for det gikk det altså bra. At Rover (på en måte) tydeligvis tenkte på denne situasjonen som en konkurranse, var også bra – vi trenger å trene i slike ”settinger”. Han har et utrolig konkurranseinstinkt. Under en trening kan han finne på masse tull og tøys, (ablegøyer) men når det er konkurranse…

*Jeg skal forsøke å få notert startavstander, men det er ikke et løfte. Noen ganger blir det tatt en avgjørelse på impuls i så måte.

Jeg vil gjerne fortsette
etter at dette kurset er slutt. (Til den prisen du nevnte)
Men, Irene og jeg blir å reise nordover i begynnelsen av august på en kombinert ferie og ”agility turne”. (Irene vil treffe sin eldste søster som bor i USA, og den eneste muligheten hun har til det er i starten/midten av august) Dette blir trolig den aller siste gangen hun får møte sin søster. Etter planen vår, vil vi være tilbake her hjemme ca. 12. september.
Og, mens vi er på denne reisen vår, har jeg ingen som helst mulighet til å trene RC, så jeg håper at jeg kan fortsette like etter at NM arrangementet er over. (Dvs. ca. 15. juni)

Jeg kommer selvsagt til å trene RC uansett, inn i mellom. F. eks. i perioden mellom Brårud stevnet og Sandefjord stevnet, men forventer ikke at du skal involvere deg i alt dette.

Dersom datoen blir 25. juni på det nye kurset får jeg ikke sendt inn videoer annet enn siste uke i juni + 3 uker i juli mnd. (4 uker) (Vi skal på kurs med Jan Egil Eide 28. 29. og 30. juli)

Alt tatt i betraktning blir det da ca 5 uker jeg kan sende inn videoer, men kanskje det holder til den prisen du nevnte. Jeg syns uansett at jeg får mye for pengene.  

Jeg har ikke regnet ut treffprosenten på de siste treningene, men syns også at det nå begynner å se riktig bra ut sammenlignet med de første treningsvideoene jeg sendte deg. Er kjempefornøyd med utviklingen! Super progress.  Very Happy

Arrow Kurt Inge

Hvis Rover var som på konkurranse, så lover dette jo ganske bra! For det jeg har sett av dere på konkurranse så gjør han jo virkelig et forsøk på å hoppe, og viser rimelig lite forståelse for feltet. Så at dere kun hadde et par hopp nå, i "samme" situasjon var jo knall bra!

Ok, det går helt fint for meg å starte fra ca 15.juni, jeg skal prøve å finne ut av interessen for dette Smile Men vi kan eventuelt ha egen avtale også, så finner vi en løsning som passer bra for deg!
5 uker kan være mer enn nok, om dere fortsetter med den gode flyten som nå Very Happy

Supert!

Han var svært "gira" i begynnelsen av denne treningen, så det kan kanskje være litt likt det han er under konkurranser, men...

Jeg begynner også og tro på at vi kan klare å komme oss et godt stykke på vei mot RC-"heaven" etter 5 uker.
I alle fall ser jeg jo nå at ditt og mitt strev har begynt å gi positive utfall nå. Very Happy

En egen avtale høres fint ut for meg. cheers

Så bra, alltid kjekt å se lyset i enden av tunnelen Wink Jeg har hvertfall troen etter den fremgangen dere har hatt fra dag 1 Very Happy

Den er grei, da ordner vi noe som passer deg! Vil du starte fra 15.juni, så gjør vi det Smile

Rover, Running Contacts, June 14, 2017

Vi hadde noen flere sendinger enn dette, (fine sendinger – JP- sendinger) Very Happy  og hadde tenkt å stoppe etter dem, men når jeg gikk for å slå av videoen, fikk jeg se at den var avslått.  Embarassed Syns det var ille at jeg ikke fikk dem med, så jeg bestemte meg for å ta noen flere. (5 tror jeg det var)

Det var ganske varmt vær da holdt på, og både Rover og jeg var slitne, så de siste sendingene var ikke optimale, men ganske OK. Selv om Rover var sliten, var dette tydeligvis gøy igjen.  Smile   

Men, dette ble nok ikke så bra trening som den første vi hadde med stigen på full høyde.

Han fikk masse vann, kos, frihet, avslapping og lek, mellom hver økt.

Jeg brukte ball som belønning – som han fikk etter at han hadde løpt til TT maskinen, og hadde fått OK treff. I ett tilfelle trillet ballen i fjorden, så Rover fikk en god ”unnskyldning” til og ”hoppe i havet”.   Rolling Eyes

Når vi kom hjem tok jeg han opp i vårt hjemmelagde basseng for å få bort saltvannet. Han syns visst at dette vannet var for kaldt, så vi måtte også i dusjen etterpå.

Har ikke skrevet noe om treff eller ikke treff (JP) på videoen – jeg overlater det til deg.

De fleste startpunkt er 3 meter fra stigen, men har også noen som jeg ikke kan si/vet avstand på.

Jeg har hatt fire (4) RC treninger etter at forrige kurs var ferdig.
En trening (26. mai) på samme høyde som sist, og resten med full høyde på stigen.

Vet ikke om du har interesse av å se de treningene vi hadde før 15. juni 2017, men jeg legger inn link her så du kan om du vil.

1: (Rover, Running Contacts, Mai 26, 2017 – dette ble en så bra trening at jeg bestemte meg for å gå opp til full høyde på neste trening)  cyclops
2: (Rover, Running Contacts, Mai 28, 2017 – første treningen med stigen på full høyde. Dette syns jeg var en svært oppløftende trening. Nesten bare JP)  Very Happy
3: (Rover, Running Contacts, June 6, 2017 – I Arendal med ekstra forstyrrelser for både meg og Rover, varmt vær og mange hopp av stigen – dårlig trening)  tongue
4 = denne: (Rover, Running Contacts, June 14, 2017) (Her surret jeg litt med tallene på videoen, men…)

Arrow Kurt Inge

Må si du har hatt noen fine treninger! Eneste som var litt dårligere enn de andre var vel den på klubben ja, men generalisering av treningen er veldig viktig så fint du prøver. Så gjør det gjerne, men gå noen steg tilbake for å gjøre det enklest mulig for han. Jobbe fra siste delen av stigen, og baklengskjede det som vi har gjort hittil.

Siste trening likte jeg veldig godt, mye bra her! Min bedømmelse av treffene er slik:
JP: 4,10,12,13,17,22,24,54
R: 2,3,5,8,11,14,15,16,18,21

Han har allerede jevnt flest R treff, som egentlig er helt fine treff men siden han viser at han kan gjøre det enda bedre noen ganger, så velger jeg å kalle de for R.
Har du film av treffet du nevnte i Sandefjord? Fikk ikke med meg det jeg.. Hadde vært gøy å se Smile
Fortsett treningen som du gjør, for du gjør en veldig bra jobb. Miks og triks litt med hjemmelekser, alt etter hvordan treningene går. Det går helt fint om det fungerer for han!

Ja jeg har video fra Agility 3 Large i Sandefjord, June 3, 2017, Lastet den opp nå slik at du får se.

Jeg gjorde såpass mye rart der, at dette ikke er en video jeg har lyst og offentliggjøre, men du får selvsagt se. (Og, om det er andre inne på dette forumet som ser, er det også greit)

Jeg skrev på forhånd ned hva JEG anså som JP og hva jeg anså som R, og var vel ikke fullt så streng i min bedømming som du, men som du sier han har nå langt flere TREFF en NR, i alle fall.

Jeg vil nok vente med å trene RC i Arendal igjen. Vil at vi skal være her hjemme under trygge, rolige forhold, til han blir mer sikker på hvordan dette fungerer, og at vi da har god tid på oss. Null stressing inntil videre.
Da vi trente i Arendal tok jeg meg ikke tid til å gå tilbake med han og baklengskjede. (ofte nok) Det var også i noen tilfeller vanskelig for meg å se om det ble feil, eller ikke, der og da.
Jeg tror jeg er flinkere her hjemme til det.

Jeg skal forsøke å mikse og trikse med hjemmeleksene – etter beste evne.

Neste RC trening blir trolig i morgen.

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-06-16, 13:40, endret 1 gang (Reason for editing : Rettet opp en feil)

Jeg forstår Wink Skal ikke mobbe deg for noe jeg, bare så spent på feltet! Hehe.
Ok, det vet du best og hvis du vil gjøre det slik så tren dere trygge og gode hjemme først ja Smile

Ja, jeg er streng men i innlæringsfasen er det veldig viktig for hundene slik at de vet akkurat hva vi ønsker av de. Jeg har et godt eksempel på det, da jeg trente med en vennine her om dagen, og ho så gjerne ville vise meg hvordan det lå an med det løpende feltet deres. Det var veldig fint, fordi i mine øyne var huk altfor snill med belønningen, og henne selv hadde egentlig bare belønnet for å treffe feltet, uansett hvor. Og det ble så tidlig for oss nå, at det hadde hunden ikke forstått, fordi den hoppet og gikk av veldig høyt om den først traff. Dette blir fordi det ikke blir noe spesifikt de skal sikte seg inn på, og akkurat med denne metoden er det veldig viktig å få de så langt ned vi kan. Derfor vil jeg at du er streng på kriteriene til Rover, slik at han alltid vil prøve sitt beste å gå dypest. Selv om de ofte i konkurranse kan treffe litt høyere, men det er jo ok, for da har vi trent Inn en "buffersone". Om vi lar de ha høye treff på trening også, vil vi risikere at de går enda høyere i konkurranse, og bommer. Og jeg ser Rover kan gå så dypt, for han tilbyr det sånn innimellom. Men misforstå meg rett, han har fine treff på R, men på trening kan vi være litt strengere med kravene Wink
Ok, gleder meg til å se!

Men, misforsto du nå?

Linken til videoen er jo der! (https://youtu.be/faVq_Le1rGw) med teksten Agility 3 Large i Sandefjord, June 3, 2017

Jeg syns din tankegang omkring dette med kriterier er helt utmerket - smart.  queen

Det er dog litt vanskelig å la være å trykke på TT maskinen dersom jeg ”i farta” ser at han treffer med alle fire, men kanskje ikke er så dypt som ønsket.  clown

Jeg tror heller ikke det er lurt av meg å la være helt å belønne han, (ennå) fordi det er nettopp TT som lokker han ned.

Derimot lar jeg være å gi han ballen dersom jeg ser at det ikke er skikkelige JP`s.  Basketball

Når jeg ser at han løper i full fart helt ned, dype treff, blir det jo halleluja.
Slike JP gir jeg tilbakemelding til Rover med både TT, ball, verbale godbiter, klapp og kos.  Very Happy

At du er streng i din bedømming er perfekt. Da vet jeg bedre hva og hvordan. Og, da forsøker jeg å justere på neste trening.

Haha ja, det gjorde jeg! Kikket fra mobilen, så fikk ikke med meg teksten som link Wink

Neida, ikke stopp å belønne. Han gjør jo en god jobb Smile Men vil heller at du kun gir ball og lek ved JP treff som du pleier ja. Så måten du belønner på fra før gjør susen Very Happy

Men løpet var jo ikke altfor galt syntes da jeg. At han jukser i slalom får du ikke gjort noe med, det er hans oppgave å fullføre den. Og synd med den "ut" han vegrer. Men SÅ gøy å se det feltet, og hvordan han tenker da!! Knall bra!! Very Happy

Flott!

Ja, man kan se at han kikker på meg når han tar feltet - spør: var jeg flink nå "far"?
Jeg elsker virkelig den gutten! I love you

Rover, Running Contacts, June 17, 2017

Det ble til sammen 32 sendinger denne gangen.  Relativt varmt vær, så vi tok det rolig. Rover hoppet uti havet minst 5 ganger i løpet av treningen.

På de to siste RC treningene til Rover og meg har vi hatt skikkelig ”kvalitetstid” sammen, og jeg måtte hele tiden sørge for at det ble pauser – han har hele tiden bare villet løpe og løpe. Men det var nok ikke like god kvalitet på treningene vi hadde.

De dype fine JP er vanskelig å oppnå – kommer sjeldent. Det virker å være vanskelig for meg å få Rover til å løpe helt ned, uten at han tar et lite jump helt på slutten. Han treffer ganske ofte feltet, men det blir som regel høye treff.

Lurer på hva jeg gjør feil. Spørsmål som dukker opp er: Tar jeg han ikke ofte nok tilbake? (baklengskjeder) (For eksempel etter sending 2, da hoppet han av, men jeg tok han likevel ikke tilbake til midten av stigen) Har jeg endret mitt løpemønster? For langt foran han – for langt bak han? Er jeg FOR snill – belønner jeg feil? (at han får belønning fra TT maskinen også om det ikke er gode treff) Jeg har svært liten lyst til å senke stigen igjen, men kanskje jeg må? (selv om han jo ikke traff bedre på den forrige høyden)

Jeg er jo redd for å ta fra han motivasjonen (gleden) ved å trene på denne måten dersom jeg ikke lar han få godbiter fra TT maskinen ved ”ikke så bra” treff som ønskelig. Men, kanskje jeg bare må prøve – se om han likevel beholder sin iver. Kanskje jeg til og med ikke skal stanse han fra å løpe over stigen så ofte som han har vist vilje til å gjøre. At vi bare ”peiser på” mens han er ivrig, men at jeg er mer bestemt på at han ikke får noe som helst belønning dersom jeg ikke ser skikkelige JP`s. (?)

De fleste startpunktene var også denne gangen 3 meter fra stigen, men noen var 3-5 meter fra. Jeg skal forsøke å huske å notere når det blir avvik fra ”3-meter” starten neste gang.

Denne gangen testet jeg ut å bruke ball ved 4 sendinger – la han løpe etter ball. Det ble ikke noen suksess, så slikt MÅ jeg vente med – lenge ennå til vi eventuelt kan begynne med det.

Her er mine notater etter å ha sett gjennom videoen: (men, det er dine notater/bedømming som teller mest for meg)

1: Starter helt rolig, og Rover løper helt ned. OK.
2: Starter midt på stigen, og Rover hopper av.
3: Jeg løper sammen med Rover, han treffer, men høyt oppe.
4: Jeg løper sammen med Rover – og, ut til siden – han treffer, høyt oppe med bakbeina.
5: Jeg løper sammen med Rover, han treffer høyt oppe.
6: Jeg løper sammen med Rover, han treffer høyt oppe.
7: Jeg løper sammen med Rover. Han justerer veldig, og treffer høyt oppe.
8: Jeg er bak Rover i begynnelsen, så senker han farta, og treffer (så vidt) - høyt oppe.
9: Jeg løper sammen med Rover – JP. (Etter at han har senket farta si)
10: Jeg løper sammen med Rover, men øker min fart på slutten. Han treffer, høyt oppe med bakbeina.
11: Jeg løper sammen med Rover – JP.
12: Jeg er bak Rover – han hopper av.
13: Jeg er litt foran Rover - JP.
14: Ups! Glatt etter å ha badet? Ukonsentrert? – Jeg startet Rover ved å sende han i en bue – 4-5 m fra. Han treffer til tross for at han må streve voldsomt for å holde seg på stigen.
15: Jeg er langt foran Rover – dårlig treff – høyt oppe – hopper siste biten.
16: Jeg er langt foran Rover - JP.
17: Jeg stopper opp ved opp-feltet og kaster ball – han hopper helt av.
18: Jeg løper sammen med Rover et stykke og kaster ball - ballen spretter, og han hopper helt av.
19: Løper sammen med Rover – forsøker å sikre – han hopper likevel.
20: Starter midt på stigen.
21: Jeg er litt foran Rover – dårlig treff – høyt oppe – hopper siste biten.
22: Jeg er bak Rover – treffer med alle 4, men høyt oppe – hopper siste biten.
23: Jeg er litt foran Rover - JP.
24: Jeg løper litt foran Rover og slipper ball like nedenfor stigen, og han hopper helt av.
25: Jeg er bak Rover, fomler med kontrollen til TT, Rover oppdager det, men kom seg fint ned. JP?
26: Jeg løper litt foran Rover, bøyer meg, og slipper ball like nedenfor stigen. Han treffer, men høyt oppe.
27: Jeg er langt foran Rover. Han justerer veldig, og kommer seg ned på en OK måte.
28: Jeg løper sammen med Rover – JP.
29: Jeg løper sammen med Rover – JP.
30: Jeg er bak Rover – han hopper av.
31: Jeg er langt foran Rover – han hopper av.
32: Jeg løper sammen med Rover – JP.

Prosentvis ble dette nok en nedgang på JP`s.

PS: Det sto en bil parkert like bak TT maskinen, så jeg ble hindret i å løpe for fullt den veien. Det ødela min konsentrasjon – at jeg måtte sjekke at jeg ikke løp på bilen, samtidig som jeg måtte sjekke om Rover løp helt ned. Irriterende.

Arrow Kurt Inge

Du har klart å trene inn forståelsen hans slik at han faktisk jobber for å treffe, så at du skal klare å trene inn dypere treff har jeg troen på at du klarer like fint Smile

Og med det, så tror jeg Rover takler litt strengere kriterier nå, for det er så tydelig å se hvordan han konsentrerer seg for å treffe, men at han vet han får belønning ved treff som f.eks 10. Siden han gir deg flere JP treff som jeg ønsker innimellom, så prøver han jo.
Jeg tror ikke du trenger å senke stigen nei, men vi kan prøve å øke avstanden, for litt mer fart å se om han klarer å komme litt dypere. Men det krever konsentrasjon fra hans side, og hvis det blir for mye så MÅ du notere deg hva som skjer, og starte han på nedgangen igjen. Bare for å minne han om hvor dypt vi vil ha det. For du gjør gode bedømminger av treffene nå, og jeg er enig i dine bedømmelser også Wink Bra!

Det nye prosjektet blir da dypere treff, og kanskje vi må tilbake noen steg med tanke på avstand og hvor ofte du må starte på nedgangen, men det er verdt det.
Du skal få lov til å belønne han når han treffer som "vanlig" også, men hvis de er like høye som f.eks 3+5+6, så får han ingenting men du setter han tilbake.
Men ball får du ikke bruke til annet enn JP belønning Wink Han klarer ikke fokusere på jobben sin med feltet når den kommer, alt hans fokus er på ballen enda dessverre.

Jeg føler ikke at din posisjon har så mye for han å gjøre, siden det er så forskjellig uansett hvor du er. Jeg tror det ligger på hvor han "vet" han får belønning, og han må lære seg å stokke bena best for å treffe. Dette er hans oppgave å finne ut av, for det er dette som blir annerledes enn med ren Silvia metode, da de bruker mange flere steg over "apexet" og nedgangen, men disse vil forsvinne så vidt mer og mer når de kan oppgaven sin, for da gjør de alt de kan for å treffe lengst ned, uavhengig av steg. Jeg ser han ikke klarer å komme dypt nok, når han hopper "apexet" enn når han går pent over det, så på dette tidspunktet så sier det mye om hvor han klarer å treffe. Tydelig forskjell ved treff 9 (JP) og 10 (R), hvordan han går over "apexet, og treffene blir så forskjellige

Må bare gjenta det jeg tidligere har sagt/skrevet: jeg er utrolig glad for at jeg har deg til å hjelpe meg!
Du ser små detaljer jeg overhode ikke får med meg, og viten om at du KAN dette er betryggende.
Du er jo også veldig flink på å motivere meg når det ”butter imot”.  Du har tydeligvis sensitive ”antenner” i så måte. Tusen hjertelige takker til deg!

Jeg var usikker på om jeg skulle ”våge” å skrive min bedømmelse av treningen. Tenkte på at jeg nok kom til å bedømme feil i forhold til hva som ”egentlig” er riktig. Når du skriver at du er enig i min bedømming, betyr det jo at også jeg begynner, så smått, å få inn i hodet mitt hvordan jeg bør trene. Jeg og Rover kommer aldri til å få til RC med mindre jeg forstår å bedømme riktig, så det gjorde godt å få vite at jeg ikke var helt ”på bærtur” i så måte. Det er jo ikke bare Rover som trenger å få forståelse for RC – først MÅ jeg!

Det jeg skrev om at Rover og jeg på de to siste RC treningene våre har hatt ”kvalitetstid” sammen, er ikke betydningsløst. Litt for ofte har jeg også tatt hensyn til Ikaros også. Rover ”senser” slikt. Samarbeidet oss imellom blir best når han slipper å konkurrere om min ”gunst”. (om du forstår hva jeg mener) (?)
Det er jo alltid litt rivalisering…

Så var det dette med kriterier.

Øke start avstanden, og få bedre fart fra start. Ja, det har jeg lyst til å prøve ut. Det krever, som du skriver, konsentrasjon fra hans side, men ikke minst fra min side. Nå når du skrev dette ble jeg skikkelig bevisst på akkurat det. Vi er et Team – Rover og jeg. Dersom bare en av oss konsentrerer seg vil det ikke gå bra. Neste trening vil jeg gjøre mitt beste for at vi har skikkelig kontakt før vi begynner. På enhver ”sending” må vi ha kontakt med hverandre, og full konsentrasjon hver gang vi løper. Ellers blir det hele ”halvhjertet. (ala det at Rover vet at han får JP belønning bare han treffer kontaktfeltet) ; -) He-he!

Kan hende det ”normalt” ikke blir godtatt at en hund får belønning for treff som ikke er helt dypt nede, men flott at du er enig i at jeg kan bruke ”skjønn” i så måte. Jeg skal dog være skikkelig bevisst på at han ikke får JP belønning dersom jeg ser at han ”bare” treffer feltet. (ikke lett å være alene om dette gitt) ;-)

Det optimale i min nåværende situasjon ville vært at jeg kunne hatt deg der jeg trener. (eller omvendt) At du da kunne tatt fatt de tingene jeg har størst problemer med ”på stedet”. Du ville da kunnet sett hele ”settingen”, og mye letter forstått hvordan å gripe ”tingene” an. Uansett om Rover og jeg får dette til eller ikke til slutt, så vet vi (alle) begge, at du har gjort så godt det lar seg gjøre under forutsetningene. Vanskeligere pr. Online kurs i forhold til ”vanlig” kurs. (trolig gjelder det begge veier)

Ikke ballkasting på det nåværende tidspunkt – enig!  Smile

Tror at du har rett også når det gjelder min posisjon i forhold til Rover – at det ikke har så stor betydning. Det har langt større betydning at JEG er konsentrert om mine arbeidsoppgaver. Er jeg DET, vil Rover trolig også være det.

At Rover ikke ”tok det så tungt” om han ikke traff skikkelig ved ”10 fordi han visste han likevel kom til å få belønning. Og, det at han de få gangene det ble JP, senket farten sin like før ”apexet” og nærmest gikk over, er fantastisk gode observasjoner fra din side. Jeg er temmelig sikker på at du har rett i så måte også. Jeg ante ikke at slikt hadde så stor betydning.

Jeg MÅ la være å belønne ”som om det var JP” når det ikke er det.

Hmm. Det er jo to stk. ”apex” på en stige. (sort of) (Apex betyr jo topp-punkt, ikke sant vel?) (Tok screen shots) Du mener trolig det andre (siste) ”apexet”. På #9 senker han farten akkurat før apexet.

Tusen hjertelig takk for så fin tilbakemelding! Det gjør meg veldig glad, og motivert til å tørre å dele mine kunnskaper med andre Very Happy I lille Norge er det ikke enkelt å "skille seg ut", men man må våge å vise hva man kan og. Jeg mener overhodet ikke at jeg kan RC best av alle, at det er derfor jeg ønsker å hjelpe. Jeg har mine utfordringer med Zuki jeg og, men jeg klarer å tenke meg gjennom de. Var jo bare etter forespørsel at jeg turte å tilby kurs! Men jeg har det veldig gøy og gleder meg til ny runde nå med nye folk Smile

Jeg er veldig glad for at du våget å bedømme din egen trening nå, for det beviser for meg OG ikke minst deg selv at vårt samarbeid fungerer! Det er først når polletten også faller ned for oss som trenere, at ting faktisk begynner å fungere! Så veldig glad for å se din forståelse også Wink

Blir alltid litt rivalisering, men godt han liker å jobbe for deg, og at dere får et bedre samarbeid av dette.

Ja, de som trener Mona sin metode fra bunn av er strenge med kriterier fra dag én også. Da blir det litt annerledes, men når Rover ikke er vane med det så vil jeg ikke at vi skal være så strenge at han mister sin iver! Absolutt ikke, men det vi snakket om nå i forhold til belønning tror jeg vil være til god hjelp for å få frem det lille ekstra fra han Smile

Hehe ja, absolutt er det best om jeg fysisk er der.. Merker det om jeg hjelper venninner, for jeg får tatt de der og da om noe blir galt Wink Men dette er jo bedre enn ingenting, bare tenk hvor langt du har kommet fra dag én vi startet! Du får vurdere om jeg kan leies inn hvis noen i klubben din er interessert da vet du, pent borte hos dere så Wink Haha!

Ja, apex er som du beskriver, der endene av nedgangen møter midtdelen av stigen. Så det har faktisk litt å si for hvordan de treffer. Det er jo derfor Silvia bruker apex trening, ved å bare sette to nedgang opp mot hverandre som et steg i sin metode, for å trene inn ønsket adferd over den. Noen må løpe, andre gå osv. Zuki f.eks må løpe, hvis hun ikke gjør det kommer hun overhodet ikke dypt nok. Lille gale hunden vil ho gjerne løpe like få steg som en medium hund så.. Haha! Ikke lett med nesten 10cm kortere kropp..

Ja, belønn R treff, men ingen iver og jubel over de som du ville gitt ved JP liksom Smile

Rover, Running Contacts, June 20, 2017

På impuls, selv om jeg var svært sliten, kjørte jeg i dag (20.06.17) til vårt lille ”hjemme”-trenings sted om kvelden. Selv Rover virket først lite interessert, men så snart vi var kommet i gang – og det hele var lystbetont, var ingen av oss slitne lengre.

Startpunktet var (som vi ble enige om) hver gang fra 5 meter før stigen, og det ble 22 sendinger.

Jeg lot være å gi belønning de gangene jeg ”fikk mistanke om” at han fikk dårlige treff, (mange ganger vanskelig å se – der og da) men det ble heller ikke noen baklengskjeding denne gangen.

Også denne gangen fikk jeg problemer med TT maskinen, så jeg anser det ikke som Rovers feil enkelte av de gangene han ikke kom ned på felt på riktig måte. Jeg oppdaget også at jeg et par ganger løp på en måte som forstyrret han.

Men, jeg forsøkte å ha fokus på at hans fart ble senket over ”apexet”.  Og, tror at det kan være lurt en stund fremover.

Jeg har lagt merke til at Rover ganske ofte har ”tre-beins-treff” (tre poter på feltet). Det være seg om han hopper eller har bra treff. Ser du det samme? Og, hvilken betydning – hvilken ”vekt” bør vi legge på det faktumet?

All bedømming og kommentarer overlates til deg nå.

Jeg er usikker på om dette var en bedre trening enn forrige, men tror det.

Angående RC kursing hos AOH. Det er alltid AG komiteen som avgjør hvem som leies inn til å instruere, og det eneste jeg kan gjøre (som ikke er med i den komiteen) er å si fra om din kompetanse. For øyeblikket har jeg bare nevnt at jeg trener RC etter dine instrukser gjennom Online kurs til et par personer.

Dette vil jeg heller si HØYT når Rover og jeg (sammen med deg) har fått dette til.

Frem til nå har AOH ALDRI tatt inn noen til å instruere om RC. Når det er kurs, er det omtrent alltid handlings-kurs.  Den eneste gangen jeg kan huske at stigen ble tatt i bruk, var når din mor instruerte.

RC hjemme - Fast & Slow Motion

Jeg leste et tidligere innlegg fra deg om at du håpet på å se at RC var på plass i løpet av 2017.
Et realistisk mål.
Vi er "bare" halvveis i 2017 nå.

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-06-22, 13:35, endret 2 ganger (Reason for editing : Lagt til video URL)

Jeg syntes dette var en fin liten økt! Han var fokusert, og tenker så fint nå. Jeg blir så glad av filmene deres Very Happy

Din bemerkelse av hans steg over apexet er jeg enig om, når han trår saktere over den har han en tendens til å få sikrere treff (R/JP), enn når han får litt fart over den. Så hvis du er obs på det, så kjempe fint!

Det andre vi kan fokusere på for å skille R treff og JP treff er avstanden mellom bakbein når han treffer og hvor langt ned på stigen det ene forbenet treffer. Når han får JP treff i mine øyne, trår han med tre ben som du sier, men forskjellen blir hvor langt ned det ene forbenet treffer. Når han treffer ca midt på feltet med forbenet, så følger bakbeina veldig fint med og ofte med god separasjon. Disse treffene syntes jeg vi skal begynne å belønne som JP treff, da jeg føler at dette er det beste vi kan kreve av Rover. For jeg syntes det ser så naturlig ut for han på denne måten, og ikke med to bakbein langt ned som andre kanskje ville ønsket. (se bildet)

Min bedømmelse av disse treffene er:
JP 1+2+3+5+18+19+20+21
R 6+8+10+11+12+13+14+15+17+22

1+2 syntes jeg er JP fordi han prøver så godt han kan å treffe en stor del av feltet.

Jeg forstår, det er ingen problem, men kult om det kunne bli noe av det i fremtiden! Men var bare en tanke Smile

Tror absolutt at deres RC kan bli bra i løpet av året ja, og hvertfall nå som du selv begynner å forstå hvordan jeg vil du skal trene Very Happy

Jeg hadde regnet med at du kom til å gi meg ”skjenn” for at det ikke ble noen baklengskjeding denne gangen. Smile
Men, du skriver: (se bildet) Jeg kan ikke se noe bilde her. Glemte du?

Ups, det gjorde jeg :p Haha kommer her

Jeg er enig i din vurdering.
Det ser virkelig ut for at det er dette som er Rovers "naturlige" løpesett.

Så snart regnet forsvinner i dag, skal vi trene litt igjen.
Ha en fin St. Hans feiring! (jeg feirer med å trene) Very Happy

Rover, Running Contacts, June 23, 2017

Den pokkers skjermen på videokameraet viser feil. Man får med mer enn det ser ut som gjennom skjermen. (også ting som rørene i forgrunnen) Vanskelig å plassere det riktig da. Neste gang vil jeg heve det ett hakk – uansett.

Startpunktet vårt var 5 meter fra stigen, og vi hadde 32 sendinger.

Denne gangen startet jeg også med å sette TT maskinen lengre vekk fra stigen enn jeg har gjort tidligere. Som en test. Det var ikke det lureste jeg har gjort, men… I løpet av disse sendingene ble TT maskinen satt tilbake til den avstanden vi vanligvis bruker.

I første halvdel av denne videoen tar jeg Rover tilbake noen ganger, men f. eks. ved #17 burde jeg nok tatt han lengre tilbake. Jeg så etterpå at han da fikk for kort avstand til apexet, så han fikk feil start – feil ”potestilling” og steglengde over apexet.

Jeg varierte hele tiden på å løpe på høyre og venstre side av stigen, jeg varierte ved å løpe både foran og bak han, til siden, og jeg varierte på min fart i forhold til han.

I alle fall så deg ut for meg som at det fungerte best når jeg var litt bak han.

Siste del av denne treningen (fra #20 og ut) var etter egen mening helt ”outstanding”! ;-) (et lite ”feilskjær” ved #28, kanskje, men…)

Jeg fikk en liten følelse av at det ikke kommer til å gå så veldig lang tid nå før vi kan si at ”koden” er knekt. At vi, om ikke altfor lenge, kan ta dette et steg videre. Siste del av videoen ser <lovende> ut.

Vært gøy det vel, men er trolig en for optimistisk tanke, ettersom første videohalvdel ikke var så bra.

Arrow Kurt Inge

Dette var jo en av de bedre treningene du har hatt hittil, vil jeg si ja! Siste delen fra 20 og ut som du sier var jo virkelig knall bra!!

Jeg tror ikke det hadde så mye å si hvor maskinen stod, men heller din posisjon på denne treningen ja. Han jobbet litt mer uforstyrret når du lå bak denne gangen, enig i den. Men det er jo et stort framskritt! Han som bare løp å så bakover i starten?! Det er for meg et veldig godt tegn å se, da har han selvtillit til å jobbe. Så jobb litt bak han neste par treningene, og test mer med å flytte maskinen lengre og lengre bakover, men veldig lite av gangen. Kanskje 5 cm! For dette blir litt av vårt neste prosjekt, at han skal klare å søke et hoppehindre/tunnel hvor maskinen står bak.

Glad for å se du turte å dele videoen av siste trening på Facebook, tenker du var stolt da Very Happy Bra jobba!

Kan hende du har rett i at det hovedsaklig var min posisjon i forhold til Rover som hadde mest å si for at det gikk så bra på slutten, men jeg flyttet tross alt TT ca. 1m tilbake.

Jeg tenkte også på det du skriver om Rover som tidligere hele tiden følte at han "måtte" se bakover for å sjekke hvor jeg var. Nå vet han tydeligvis at det ikke spiller noen rolle. Det kommer godbiter fra TT dersom han bare løper, uansett. Håper han fortsetter med det.

Flytte TT lengre og lengre bakover: OK!

Jeg delte siste på FB, ja, men bare på Rovers side - stolt, nja - mest glad. Jeg er jo ikke så veldig redd for å dumme meg ut, men "alle" trenger ikke hele tiden se hva jeg gjør, og hvordan.

Kan være en blanding, men han søkte så fint frem uten å se på deg når du la deg litt bak Smile

Stolt syntes jeg du skal være Very Happy

Tusen takk!
OK, jeg er stolt av Rover, og glad for å se fremgangen + glad for at du har hjulpet oss frem til fremgang. Very Happy

Første RC trening Rover og jeg hadde "sammen med" deg var 4. mars. (1. mars sjekket vi løpesett)

Inni mellom har jeg "rotet det til" ved å delta i agility konkurranser, så veien har blitt/blir ekstra lang å gå. Men, når jeg valgte slik, får jeg ta følgene av det.

Vi SKAL klare det! OKKE SOM! Twisted Evil

Rover, Running Contacts, June 26, 2017

Det ble 49 sendinger denne gangen. Beklager, men Rover greide ikke stoppe…

For å få ca. 3 minutter video av dette måtte hastighet senkes bare til 50 %. ("normal" slow motion hastighet er ca 35 % av den opprinnelige hastigheten)

Startpunkt fremdeles 5 meter fra stigen.

Jeg forsøkte flere ganger å få meg (oss) en god pause inni mellom, men han løp av gårde og ville ha flere runder. Såpass ivrig at jeg ikke fikk tatt meg en røyk engang – kun pause på hans primisser – når han trengte å gå på do, og når han trengte et havbad.

I det siste, når jeg har vært og trent RC med Rover, har jeg ”kalkulert” inn en tid vi skulle trenge for å få ca. 32 sendinger. Vi var på treningsområdet i omtrent like lang tid denne gangen også, men…

Jeg ”plundret” veldig med å få ting til denne gangen – finne rett rytme på løpene – finne ut hvilke fart jeg burde ha, og hvor jeg burde være plassert.

På slutten ble det vel flere ganger at jeg startet bak Rover – det var nok de sendingene som ble best – tror jeg.

Vi gjorde masse feil, spesielt i begynnelsen – de ville jeg helst ha rettet på før vi avsluttet, så jeg lot meg lett overtale av Rover når han ”dro meg med” på nye runder, etter og kun ha svært korte pauser. (Som sagt; unntatt når han ville på do, og når han ville bade)

Han var ikke sliten i det hele tatt – virket det som, men det var jeg. (allerede før vi begynte på RC treningen)

Tror nesten jeg må prøve neste gang, på ha alle sendingene, at jeg er bak Rover - dvs. han løper fortere enn meg, så jeg må starte 5-6 meter før han. Da kommer vi omtrent samtidig til ned feltet.

Ble du skuffet nå, eller forventet du dette?

Arrow Kurt Inge

Haha ingen grunn til å unnskylde deg, du er strengere med deg selv enn hva jeg føler jeg må være Wink

Lengre avstand, med mer fat gikk egentlig ganske bra! At han får litt høyere treff enn tidligere er nok fordi han med mer fart må tenke og justere sine steg for å treffe. Så jeg er veldig fornøyd med han!

Du fikk en noen flotte treff selv om du lå lengre foran, så jeg syntes det er ok at du varierer din posisjon. Hadde han begynt å hoppe og tulle, så ville vi ikke utfordret han, men siden du er flink til å ta han tilbake på stigen fra midten når du får noen høye treff, og han da treffer helt perfekt så viser det stor forståelse!

Prøv å ikke sende så mange sendinger på en gang, for jeg vil ikke at han skal "løpe seg ihjel", selv om motivasjonen er på topp Wink Da er det bedre å avslutte, og la han glede seg til neste trening.

Oi! Nå var jeg temmelig sikker på at jeg kom til å få kjeft. Men, du er jo snill med meg (og Rover) selv om jeg følte at jeg gjorde masse feil.

Jeg tenkte ikke over det faktum at dette jo var en ganske ny ”setting” for Rover – det du påpeker om større fart, (og lengre avstand til feltet) men du har heldigvis helt rett.

Med de ordene i bakhodet er det litt lettere for meg å vite hvordan jeg kan ”takle” de neste sendingene – tror jeg. Tusen takk for den hjelpen!

Ja, jeg tok han tilbake, men trodde jeg ikke gjorde det ofte nok. Og, det viser seg at han kan dette – noe han jo viser hver gang han blir tatt tilbake, og som regel den neste sendingen etter det. Deretter kan det komme slurv. Og de gangene det er slurv, er jeg usikker på om det er Rover, eller jeg som slurver. Kanskje er det begge. Det kan kanskje du se ”utenfra”. (?)

Skal definitivt ta føringen neste gang – bestemme når vi skal ta kvelden. Jeg ble veldig klar over at det ble for mange sendinger når jeg satte meg ned og redigerte.  Rolling Eyes

Sorry!

Haha om jeg skulle vært altfor streng ville du ikke vært motivert, og det ønsker jeg ikke. Jeg er jo her for å komme med konstruktive tilbakemeldinger som motiverer deg til videre trening Wink

Men du har rett ja, han kan enkelt falle tilbake til dårligere treff etter et par forsøk, og sett han gjerne tilbake igjen oftere da, om du ser han blir sånn. Sett han da gjerne ca midt på,eller der du vet han treffer best. Han tåler at vi er litt konsekvente med han Wink Men for hver gang er det jo viktig at han treffer JP, så han kan få kose seg med ballen sin! Ble veldig glad å se du belønne JP med ball etter nr 19!! Helt perfekt treff!

OK, være litt streng og veldig konstruktiv. Very Happy

Du må gjerne gi "jernet" med forslag og kritikk for hver sending -som tidligere. Very Happy

Rover, Running Contacts, June 29, 2017

Startpunktet var 5 meter fra stigen hver gang. (unntatt når jeg tok han tilbake, selvfølgelig)

Det ble 36 sendinger denne gangen.

Rover treffer – hver gang nå, men mange ganger er det høye treff.
De gangene han får inn fine treff (JP) senker han farten før feltet.

Hva nå? Det ser nesten ut til at jeg ikke klarer å få han til å ta de dype treffene som er mest ønskelig.

Kan du (også) være snill å skrive hvilke treff du kan anse som JP?

De to siste sendingene ble svært bra, og der trykket jeg på knappen til TT maskinen idet jeg så at han senket farten sin og begynte å justere for å treffe. Da han hørte lyden av TT maskinen løp han fint helt ned.

Arrow Kurt Inge

Han treffer hver gang nå ja, det er bra!

Vi kan prøve å øke avstanden til stigen nå, og se om høyere fart vil få han dypere. Hvis ikke må vi bli enda strengere med hvilke treff vi belønner. Og at du må ta han tilbake oftere enn du gjør hittil, om du får høyt treff.
Jeg prøvde å se om hvordan han passerer siste apex hadde stor innvirkning på treffene denne treningen, men det syntes jeg ikke. For noen ganger gikk han over og traff med JP og andre ganger løp han over og fikk samme fine JP.
Siste alternativ for å belønne opp de dype treffene er som du sier, å belønne at han bremser og konsentrerer seg ekstra hardt. Så litt lavere fart ned, men du får best treff da.

Min bedømmelse :
JP: 4+5+8+10+11+14+15+16+17+18+21+24+27+32+33+35+36
R:
1+2+3+6+7+9+13+20+22+23+25+26+28+29+30+34

3. juli. før vi dro til veterinær, (vaksiner) trente jeg sammen med Irene og Jan Erik i Arendal.

Jeg satte opp med bane med 19 hinder. Startet med 2 hopp og en tunell før Rover skulle opp på stigen. Dette ga stor fart over stigen i begynnelsen. Han var så ”over the moon” <høy> at det ble veldig stor fart, som medførte at han hoppet av. Ettersom det var en hel bane, ble ikke TT brukt.

Tre ganger forsøkte jeg først, og tok han tilbake (til bak første apex) hver gang han hoppet av. Når han ikke viste noen tegn til å ville løpe ned feltet på noen av disse tre sendingene, selv om jeg ”jobbet” hardt for å senke farten hans, tok jeg han av banen. Der fikk han ligge og tenke seg litt om mens Irene løp med Ikaros. (noe som ikke var helt etter hans ønske)  Wink

Det samme skjedde neste gang det ble hans tur – unntatt, da tok jeg han ut av banen etter to slike forsøk.

Etter en ny pause (hvor 3 andre hunder fikk løpe før han) fikk han en ny sjanse. Denne gangen fikk han treff, men også det var høye treff. Han fikk likevel den belønningen han ønsket – ball. Akkurat det at jeg ga han ball som belønning der og da, er jeg glad for at jeg gjorde. Det virket som han fikk en AHA opplevelse der – som om han skjønte at han ikke bare kunne ”ture” i vei dersom han skulle få ball-belønningen sin. Han sluttet i det minste å hoppe av.

Etterpå ble det noen flere sendinger (i tillegg til at han fikk løpe hele banen) over stigen med ganske høy fart, men alle treffene kom ganske høyt.

Så, da ble jeg usikker i forhold til det du nevner på om at han skulle få JP treff ved høyere ”startfart”.

Jeg kan jo prøve igjen og sette opp et hopp og en liten tunell før stigen for å få opp god fart på han, men denne gangen kan det være at han skjerper seg mer hvis jeg også setter opp TT maskinen bak. (At han kanskje senker sin fart når han har kommet over siste apex) (?)  Idea

Idea Og/eller kanskje et forsøk med å sette opp en tunell i enden av stigen også – noe som kan få han til å søke nedover. (?)

Dersom også det gir dårlig resultat, er det vel bare ”siste alternativ” som blir aktuelle fremover.

Selv om han senker farten sin etter siste apex for å treffe nå betyr det ikke at han kommer til å fortsette med det etter at han er blitt trygg på at det er DET han SKAL gjøre. (tror jeg da)

Forventer ikke svar på dette . Very Happy

Ok.. At dette skjer er fordi vi ikke har generalisert adferden han får med TT til banetrening. Det er noe helt annet å sette stigen i kombinasjon så "tidlig".

Når man retrener adferden så må vi bygge på hindre med forståelse, så var nok tidlig å teste han ut i bane. Da ville jeg hvertfall brukt TT etterpå, og jobbet den bakover, tilslutt bak et hinder. Men det kan vi prøve hjemme nå som du sier, men vi kan forvente et par skritt tilbake før ti skritt frem Wink Men igjennom det må vi og. Men jeg føler du må bruke TT på felles trening etter stigen, om du vil ha samme resultat som når du trener hjemme.
Og de høye treffene kommer jo av at det er de han tilbyr oftest på din egen trening også, så det kom ikke som noe sjokk. Selvsikkerheten har han ikke enda til å tilby deg dype treff uten maskinen.

Så det går fint å trene slik, men da må du kanskje trene kun stigen et par forsøk før du tar hele banen. Leit om det skaper så forvirring at vi må flere steg tilbake i treningen.
Men glad for å lese at han skjerpet seg litt da, og ble prøvde litt ekstra når du belønnet med ball.

Takk for svar!
Rover fikk ikke løpe hele banen før jeg hadde fått han til å treffe feltene, men som du sier, så er det nok for tidlig. Og, jeg var forberedt på at det kunne bli sånn. Fikk bare lyst til å prøve litt før vi dro til vet.

Et eller annet skjedd med den ene labben til Rover etter at vi kom hjem fra veterinæren. Han fikk fullvaksine og kennelhoste vaksine, så han er litt slapper nå enn vanlig. Jeg masserer, og vi går korte turer. Han hinker litt. (bittelitt) Virker ikke som det plager han veldig, men jeg kommer ikke til å trene med han før han er i fin form igjen.

Om vi drar på en fellestrening i Arendal kommer jeg ikke til å ta stigen i bruk. Det blir litt ”krøll” overfor de andre (og Rover) dersom jeg gjør det. Så, jeg kan like godt ta ALL RC trening hjemme dersom det ikke bare er jeg og Irene der i Arendal da. Da kan jeg ta med TT.

Sist skrev jeg som svar til deg at jeg ble usikker i forhold til det du nevner på om at han skulle få JP treff ved høyere ”startfart” etter den treningen vi hadde, men du la kanskje ikke merke til det.

Er høyere startfart det du nå ønsker at jeg skal få opp på neste trening?

Eller blir det ” Siste alternativ for å belønne opp de dype treffene er som du sier, å belønne at han bremser og konsentrerer seg ekstra hardt. Så litt lavere fart ned, men du får best treff da.” (?)

Jeg overlater til deg å finne ut når Rover er klar til å begynne å sette stigen i kombinasjon med andre hindre.
Og, hvordan bygge opp hinder etterpå.

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 3]

Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next