Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer

You are not connected. Please login or register

Martine Ryssdal, Tito 22mnd.

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-03-18, 23:24

Vis Medlemmets Profil
Metode: Tenker jeg vil gå for en blanding av Silvia og Mona sine metoder, da jeg liker tanken på å ta i bruk Tito sin mest naturlige egenskap - som er fart - samt at i nesten all trening jeg driver med fra før, så fokuserer jeg mye på forståelse hos hunden - i dette tilfellet forståelse av treff/target. Håper å finne gode måter å belønne på, som ikke forvirrer Tito - da jeg ikke har MM-maskin. Vi bruker mye target i LP treningen, så dette er han ganske glad i. Likevel må vi få til en forståelse som går på at det skal være naturlig treff på felt/target i fart, og ikke type "løp så fort du kan mot targeten, og tramp på den for et momentant stopp" - haha Very Happy Very Happy Gleder oss til mange gode tips og inspirasjon!!

*Video av løpestil* (skal filme enda et forsøk utendørs, for bedre lys og større plass). Synes i utgangspunktet han har en ganske god løpsteknikk, hvor han sparker godt fra, og retter ut kroppen. Når han løper etter ball, på innkalling og etter/før andre hunder er farten helt super. Ser at farten senkes noe når han har en oppgave å utføre samtidig (når han må "tenke"). Ser likevel at løping er det Tito synes er kjekkest av alt i hele verden, og dette er grunnen til at vi har valgt å gå for RC Cool

https://www.youtube.com/watch?v=ysJoxZ-PNOY

*Video av første økt med target (for RC)* Ok forståelse, litt uheldig med mye godbiter på underlaget (da det har vært valpekurs i forveien), ble litt forstyrrende - men gikk greit likevel. Fornøyd med at han tenker på hva han skal gjøre, ser han bruker noe tid mellom hver repetisjon. Jeg skal skjerpe meg ift. å ikke hjelpe med ord/kommando (uvane fra måten jeg trener target v/LP øvelser) Laughing Skal jobbe videre for å skape mer forståelse, samt generalisering av targeten i ulike setteinger (inne/ute, ulike treningssettinger/steder). Tenker også å bruke selen mer ved neste økt for å gire ham opp.

https://www.youtube.com/watch?v=VBgoS00ONGc

*Video 2 av økt nr.1 m/target* Fikk så lyst til å teste ut targeten med fart, som ved å løpe på teppe (som vi har gjort et par ganger tidligere da vi startet litt med Silvia sin metode v/hjelp av dvd). Vet ikke om dette var noe lurt, men gøy å se hvordan det gikk i alle fall.. Very Happy Blir kanskje litt for mye "stopp-effekt"?

https://www.youtube.com/watch?v=Wh4Cs0oOA6w

Skal også få filmet noen triks etter hvert!

- Martine&Tito

Vis Medlemmets Profil
Har trent mye bakpartskontroll i forbindelse med LP, men da jobbet mest med kassemetoden o.l. Hatt et par økter med rygging på bok før, men Tito har slitt med forståelse for dette uten hjelp av lokking. Prøvde oss på skrå sofapute i dag, og jammen meg fikk vi et gjennombrudd her! Tydeligvis synes han dette var "lettere" å forstå, enn ved trening opp på flate gjenstander. Videre skal vi legge på kommando, og skrenke inn kriteriene, hvor jeg ønsker å få bort "sittingen" samt skape mer intensitet og flere repetisjoner. Her kommer en video av økt 1:

https://youtu.be/x_-qYTz4R_s

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-03-19, 23:02

Beklager for sent svar, jeg har ikke fått mail om dine innelgg.. Hmmf..!

Han løper helt perfekt, lavt, strekker seg og sparker godt ifra. Alt vi kan få gratis er jo bonus da Very Happy

Ellers så skjønner jeg at han kan bli forvirret med target trening i lydighet og agility situasjon, og jeg håper ikke det ødelegger forståelsen av oppgaven hans i forbindelse med lydigheten. Men i agility så ønsker vi minst mulig stopp, han skal søke til men ikke bli der. Jeg vil anbefale deg å finne en kommando for å søke target og gå av, f eks "gå", "kjør" eller noe han ikke forbinder med lydigheten.
Men det kan hjelpe å kaste godbiten til han, når han er på targeten. Så be han komme inn til deg, og si kommandoen for å løpe bort igjen. Da tenker han ikke så mye på å stoppe, håper jeg Wink Men det skal vi finne ut av.

Du kan fint lære inn uten MM maskinen. Leke kan brukes, da en statisk leke. Men da bør denne være av mindre verdi, slik at du kan belønne treff med den beste leken hans. Det skal ikke bli nødvendig med ubehagelig situasjon for han dersom han løper direkte til leken uten å treffe, men det kan markeres med en "ops" eller noe og deretter be han slippe leken. Forståelsen kommer av ditt belønningsmønster med "jackpot" leke.

Annet du også kan prøve for å motivere til fart fremover er å legge da en leke etter targeten, sette han på linje til targeten og holde han i sele eller noe. Da skaper du fremadfokus og iver til å løpe, og han kommer nesten ikke unna å treffe på veien til leken. Samme prinsipp med valg av leker med verdi gjelder her Smile Godbiter/mat kan så klart brukes, på samme måte at du girer han opp til å løpe til targeten og når han treffer må du da være rask til å kaste godbiten frem etter targeten.

Så bra du fikk en "aha" opplevelse med han på bakpartkontroll. Det er ofte enklest for de å utøve oppgaven på et objekt som har litt høyde ja. Så fortsett slik, veldig bra Smile Når han viser forståelse som du sier, så hjelp han til å unngå sitting ved å belønne rask i stående stilling og fri han ut av posisjonen inne han rekker å sette seg.

Vis Medlemmets Profil http://teamblueshelties.norwegianforum.net

5 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-03-21, 22:43

Tusen takk for god tilbakemelding!

Tror ikke targeten i lydighet blir "ødelagt" på noen måte, det gjør bare at Tito må tenke enda mer på hvordan oppgaven på denne typen targrt skal utføres.
Hvordan skal det ideelt sett se ut? Er målet å søke targeten - men i jevn fart - hvor han treffer, men for så å løpe direkte videre/av? Ser foreløpig at jeg får noe bremsing, og vet ikke helt selv hvilke kriterier jeg skal sette her.

Martine

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-03-21, 22:58

Så bra, da fortsetter vi med target som du startet med Smile

Helt i starten er ikke kriteriene så høye. De skal søke target matten uansett hvor den ligger egentlig, også får de belønning enten fra deg eller om du kaster på bakken.Det er helt ok at de bremser litt i starten, viser bare at de tenker over oppgaven sin. Å fremme fart av targeten kommer vi jobbe med senere nå de viser god forståelse. Fant ingen videoer av eldre økter med Kali, men var bare helt enkelt at ho løp til den og fikk belønning på bakken i nærheten av targeten, så når ho gikk ut for å trykke, og kom tilbake.
Se gjerne på filmen jeg la ut under "metoder" og "target". Fart kommer med forståelse Smile Ingen hast

7 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-05, 20:53

Hei :-)
Har dessverre ikke fått filmet de nyeste øktene med target, da jeg har holdt på å bytte telefon (nå fått ny, som fungerer utmerket). Ser likevel at det jeg ennå sliter med er hvordan å belønne med godbiter uten MM - føler fokuset fort blir på meg, og halvveis på targeten samt at jeg må bruke mye verbale kommandoer. Leke har vi smått prøvd å legge på bakken, noe som fungerer greit, men jeg har ikke våget å pushe på med fart enda, da jeg ser at dette trigger tankemønsteret hans på targeten, hvor han "skyndter" seg litt for mye etter min smak. Tito er også en hund jeg må "feile" på en ok måte foreløpig, og det er her jeg ser utelempen med å ikke ha MM. MEN, jeg tror likevel vi er på noenlunde riktig vei :-)

Tror vi kjører litt mer på med targeten i ulike settinger/på ulike steder med mer variasjon i avtsand og vinkler før vi hiver den på planken (jeg har foreløpig ordnet meg en 90x30cm planke med antiskli). Videre må jeg nok lage en lengre eller begynne å trene på stigen i klubbhallen.

Martine

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-05, 21:42

Hei! Very Happy Den er grei, får filme til meg neste gang da så får jeg sett hva du mener.
Fokuset kan være på deg i starten, men ser du at han virkelig fatter poenget så utfordre han med engang. Send fra restrain eller sitt og bli, hvor belønning kan ligge bak. Du kan ha leken, og belønne med godis når han treffer bra på denne måten. Du får se litt an Smile
Fokuset er enklere å fjerne når targeten blir liggende på planken.
Den planken fungere jo ok nå, brukte selv kort på Kali. Og gikk rett over til vanlig planke uten problemer.

9 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-09, 01:49

Ok, takk for tilbakemelding

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-12, 11:29

Da fikk jeg endelig filmet litt igjen! Vedlagt film er fra vår siste økt innendørs. Stort sett fornøyd, men han slet med konsentrasjonen når leken kom frem (pga økt fart -> dårlige treff el. Bom). Fungerte bra med godbiter som ble kastet, eller godbiter i skål. Ser han spinner/sklir litt på gulvet inne, så jeg tenker at videre trening skal tas utendørs eller i hundehallen. Vi fikk likevel endelig et gjennombrudd!! Dette da vi tok i bruk planken (som jeg ikke trodde han var klar for). Her viste han bedre forståelse og mer konsentrasjon, som resulterte i treff hver gang samt bedre treff. Spesielt da vi satte en liten forhøyning på planken.

https://m.youtube.com/watch?v=hWcznRMwVLg

Hvor tenker du at vi går videre i treningen nå? Eller trenger vi å jobbe mer der vi er nå?

Vis Medlemmets Profil

11 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-13, 17:12

Wow! Så bra Very Happy Dette var gøy å se.
Er dette som er så gøy med targeten, for man kan ofte avansere ganske raskt, så lenge de forstår target adferden. Denne økten bør du absolutt være fornøyd med, og fortsett med planken. Den an du heve litt og litt så langt du kan, for er ofte vanskeligere når de får høyere vinkel. Når han fortsatt treffer bra, selv med litt høyde, kan du starte på senket stige.
Start bare på siste del, og deretter baklengskjede adferden hvis han fortsatt treffer fint.

Han fikk veldig fin konsentrasjon ja, men oppgaven er enklere å skape fremadfokus på med planken. Derfor var jeg ikke bekymret når du holdt på med kun target innlæring.

God påske!

12 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-14, 14:36

Supert! Da gleder vi oss til videre trening, og skal prøve å avansere litt og litt Very Happy

God påske!!

Vis Medlemmets Profil

13 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-18, 00:30

Foresten: hvor høyt skal jeg heve planken (med kontinuerlige treff) før jeg går over til vanlig stige/bom (senket)?

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-18, 09:15

Ikke så enkelt å heve kun planken, men tror du kan få den helt opp til ca 35cm. Tror det var høyden på en bruskasse f. eks Smile Da har du en god vinkel. Så hvis det da går bra, så bytt til senket planke Smile

15 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-20, 00:24

Ok Very Happy

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-27, 00:03

Vår fjerde økt på planke (fra i går):

https://m.youtube.com/watch?v=UUEFvFG-0as

Han treffer stort sett bra, med både godbit i matskål og leke. Ser likevel at han synes det er vanskelig at jeg løper med når vi bruker leke, da han fokuserer på at jeg skal kaste den, istedenfor å ha fokus frem - glemmer dermed targeten. Dette skjedde kun to ganger, før vi smått fikk ordnet opp i det. På filmen løper jeg bare på samme side, men vi tok også andre siden (som også ble filmet, men mot sola, slik at filmen bare ble sort, hehe). Tenker å utfordre ham videre på avstander og vinkler, samt mer høyde på planken. Kanskje om vi ikke så altfor lenge prøver oss på senket stige. Hva tenker du? Very Happy

Vis Medlemmets Profil

17 Re: Martine Ryssdal, Tito 22mnd. on 2017-04-27, 10:22

WOW! Han løper jo knall bra!! Bra jobba Very Happy
Syntes alle forsøkene (utenom da han går ved siden av) er veldig bra, og syntes han ser fin ut på de to forsøkene med ball som du filmet til meg. Eneste jeg kan pirke på der, er at du kaster ballen så tidlig som første forsøk. Det andre kastet kommer litt sent, og han får litt rykk og napp løping pga fokuset på ballen som flyr forbi hodet hans Razz

Men uansett, så syntes jeg han går best på ball så lenge du kaster tidlig nok. Så om du kan få fokuset godt frem med ball, uten din bevegelse nå i starten, så bruk den! Men for hver gang du hever planken, eller gir han andre utfordringer så bruk godbit de første sendingene. Dette for å minne han på å bruke hodet.

Jeg syntes ikke du trenger å løpe med han nå, ikke på denne korte planken hvertfall. Det fungerte heller ikke på min Kali, og det tror jeg blir fordi vår bevegelse forstyrrer veldig når oppgaven deres er så kort, mens på full stige så trenger de ofte litt start hjelp. Han løper så selvstendig og fint over uten din bevegelse, og det er gull verdt!

Du trenger ikke tenke så mye på vinkler enda, for stigen plasseres oftes med rett vinkel på konkurranse. Ei avstand egentlig, for planken er så kort. Det kan være en risiko for at de kommer med så mye fart, at de hopper over hele, eller begynner å bremse veldig for å treffe. Det er ikke en adferd vi skal jobbe med, så avstand og fart tar vi på senket stige når du går over på den. Da har de jo brått mange flere m å passere, så da er det kjekt med litt fart.
Så fortsett som du gjør nå et par økter til, så kan du gå over på full senket stige Very Happy

Du så jo videoen av Kali i går, og der ser du jeg løper med nesten helt til siste del av stigen og jeg prøver å ikke forstyrre så mye. Men hennes utgangspunkt har vært litt tøft da, så ho trenger litt hjelp til å finne selvtilliten. Tito løper så bra allerede, så han kommer nok løpe stigen så fint!

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]