Rc Online kurs
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer


You are not connected. Please login or register

Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd

3 posters

Gå til side : Previous  1, 2

Go down  Innlegg [Side 2 av 2]

51Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-24, 22:14

Sofie Tjemsland



Den er klar ja. Bør jeg starte med den korte planken min? eller full size-en? Har kun antiskli på den lengste...

52Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-24, 22:31

Cathrine


Admin

Start med den korte du, bare venne ho til den adferden på planken, også er det enklere å treffe på kort planke. Så er som en hjelp nå i starten rett og slett Smile

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

53Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Første gang med planke 2017-03-27, 16:37

Sofie Tjemsland



Hun stoppet mye opp på target, men kan jo være både det at target var ekstra lite og at hun nå løper på planke som gjorde det. Men hun var heldigvis veldig opptatt av target virket det som. Siden hun stoppet opp så mye på target gjorde jeg kanskje noe litt dumt, klarte ikke å la være med å teste med ball for å se hvordan hun tok det.... Men ja, skjønner at vi ikke er helt klare for leke enda.... Tror mitt største problem når jeg trener hund er at jeg er så ivrig og vil prøve å ta ting et skritt videre selv om vi ikke er helt der enda hehe.

Hun "datt" jo også av et par ganger, men selv fikk jeg inntrykk av at det var fordi hun var for opptatt av meg så går ut i fra at det løsner av seg selv når hun får mer fremover fokus. Hun er i det minste flink til å søke seg tilbake til planken etterpå.


54Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-27, 17:49

Cathrine


Admin

Her var det mye forskjellig ja. Haha. Men glad for å se hvor hardt ho prøver da Wink
Dette er det som kan være "vanskelig" med target, og det er å få vekk stopp adferden.
Du har flere alternativer du kan teste, som:

1. Øke interessen for maskinen. Holde ho igjen, gire ho og sende til maskinen når ho drar (bruk sele f.eks). Deretter tar du frem targeten, og gjør samme ting rett foran den. Så får du baklengskjede dette, og belønne fart og at ho søker til targeten. Dette blir et par steg tilbake, men kan fungere. Med maskinen er ho mer opptatt av deg enn å søke frem, så noe bør vi gjøre.

2. Sette på flere pinner som du først spurte om, ho har litt vanskelig for å holde seg på planken. Men planken MÅ ligge slik at den ikke hopper når ho løper over den, så finne noe å legg under og test at den ligger i ro. Kanten er ikke så krise på denne planken, for den er så tynn. Men om du vil ha noe som dekker kanten, så klipp opp teppet du bruker nå slik at den blir mindre synlig men med samme funksjon.

3. Kjør mer Silvia metode, med ball. Ho løper så fint på ball, og treffer fortsatt targeten selv om ho ikke holder seg 100% på planken. Det kan være at target blir for mye tenking for Kira, og at ho trenger mer fart. Men da må du gjøre som punkt 2, så ho holder seg på.
I tillegg så bør du kunne belønne ekstra ved jackpot treff, enten super digg godis eller enda bedre leke enn ball.

Du gjør ikke så altfor mye galt, litt ivrig er ok så lenge man ikke ender opp med å gå ti skritt tilbake Wink Vi må lære Kira å kjenne på veien, så at du prøver deg litt frem er ok. Vi skal prøve å skyndte oss sakte :p

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

55Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-27, 20:59

Sofie Tjemsland



Hmmm tenker jeg vil kjøre mer silvia-rettet Cool Vi prøver, og dersom det ikke går så prøver vi bare noe annet. Jeg skal fortsatt bruke target går jeg ut i fra? Skal sørge for å ha den store targeten tilgjengelig neste gang

Gresset er noe ugjevt desverre, men kan bruke tepperester og planke til å støtte den opp der det er "hull" Smile

56Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-27, 21:17

Cathrine


Admin

Kult, det kan dere få til Smile Ja, litt større target blir nok enklere for ho!
Haha ok. Ja, det er bra. De kan bli usikre av at planken hopper, også blir de mer forsiktige eller hopper enklere.

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

Sofie Tjemsland



Etter dagens treningsøkt så var det ikke tvil om at planke var å gå for fort frem i mine øyne. Ser det var flere steder jeg kanskje var litt sen med å kaste... Men tenker vi fokuserer litt mer mot Silvia sin metode og kjører teppe en stund viss ikke du har noen bedre forslag. Tenkte litt på t&t, men hun har ikke vært så interessert i godbiter de siste dagene... Om dette ikke funker så kanskje vi prøver ut Mona sin metode Cool

Tenker også at siden jeg klikker så mye feil, så vil jeg markere jackpot med mange klikk. Tenkte på det at når jeg så Mona sin video så la jeg veldig merke til alle klikkene, så tror at det kan gjøre det tydeligere for Kira hva som er jackpot og hva som ikke er fullt så bra.

58Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-29, 18:29

Cathrine


Admin

Ja, planken plaget ho litt. Men det gjaldt mest enden, for ho løp første forsøk veldig fint. Så ser det ut som den spretter litt, og det liker ho ikke. Deretter unngår ho den veldig de neste forsøkene.
Du må gjerne fortsette å kaste ball, men ball skal alltid være et driv fremover og ikke komme etter treffet. Derfor bruker Silvia to leker ; Ball for fremadfokus og JP leke.

Teppe fungerer bedre ofte fordi det føles bra for de å løpe på, og hvis du vil kjøre Silvia så skal teppe først, så teppe på planken og tilslutt planken alene når de fortsatt løper jevnt.

Hihi ja, du har ikke helt dreisen på timing ved bruk av klikker .. :p Men det kommer seg vil jeg tro. Var helt håpløs i starten først jeg og... Wink
Du kan godt dobbeltklikke, men da er det enda mer for deg å holde styr på. Så prøv gjerne, men min mening er at ett holder så lenger du klikker riktig på det ene.

Hvis du ender på Mona sin, så må ho hvertfall like godis godt nok at ho søker til den Smile Prøv deg litt frem, tror Silvia kan være en fin metode for dere altså. Ho løper så fint

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

59Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Endelig noen fine treff 2017-03-29, 21:19

Sofie Tjemsland



Jippi, klarte å få flere fine treff i denne kveldsøkten Very Happy Tror du hun er noe bevisst på at hun treffer target eller er det mest flaks tror du?

Klikket mange ganger for JP, men det kom ikke med i filmen da den ble klippet.



60Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-29, 21:33

Cathrine

Cathrine
Admin

WOW!! Super økt Very Happy På dette tidspunktet tror jeg det er mest flaks, for ho treffer like fint uten. Fokuset er på ballen, og ikke targeten ser det ut som. Men allikevel så syntes jeg den er ok å ha, for den er kjent for ho. Kanskje det kan hjelpe ho å fokusere senere Smile

Er det flere små tepper? Kanskje greit å finne et teppe som er like langt som planken, så du kan ha den over planken senere uten at delene forsvinne Razz

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

61Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-29, 22:05

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Et stort teppe i 3 biter, har desverre ikke et langt nok til å dekke hele planken.... Kjenner flere som bruker dette: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60225964/

De er fleste er veldig fornøyde med dette, men en del som sier hundene sklir på det. Men akkurat nå er kontoen min så og si tom så får ikke kjøpt noe teppe nå uansett.... Men tenker vi holder oss på teppet en stund slik at vi er helt sikre på at hun føler seg helt trygg pga all hoppingen jeg hadde tidligere i dag Razz Om det går bra de neste dagene også nå så kan vi vurdere planke neste uke tenker jeg?

62Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-03-29, 22:12

Cathrine

Cathrine
Admin

Noe som dette er perfekt: https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/gangmatta-375012/
Svensk Jula, men om du finner en teppe butikk i nærheten av deg kan du få lengder kuttet til deg, koster ikke mye Smile De bør være minst 3m, så matten fra ikea blir for kort.

Ja, hold dere på teppet til ho løper jevnt og treffer minst 80%. Så utfordrer vi ho neste uke Smile

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

63Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-02, 20:20

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Gjett om jeg var flink til å klikke for hopping i dag... Shocked


64Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-02, 20:32

Cathrine

Cathrine
Admin

Ikke vær for hard med deg selv nå, dette var en ganske bra trening syntes jeg! Flere gode treff enn hopp Wink Tok meg lenger tid å bli flink til å klikke riktig!
Men du kan teste å klikke litt senere? Hvis man står der med en forventning av at de treffer, er det enkelt å klikke automatisk når de er i "nærheten" av feltet. Men hundene takler heller litt senere klikk, enn at de kommer hele tiden og kan skape forvirring.
Enten det, ellers får du legge den bort litt, og kun bruke verbal tilbakemelding. Men et enkelt "bra" ved ok treff, og masse entusiasme ved JP treff Smile?

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

65Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Planke-trening 2017-04-03, 13:59

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Bestemte oss for å ta frem planken igjen å teste, denne ligger nå litt til siden da gresset er jevnere der. Og det gikk faktisk ikke så aller verst? Målet mitt nå er å holde øktene kortere fremover da jeg har stor tro på at kortete økter vil gi bedre resultater, dessverre er jeg ikke alltid så flink til å holde dem korte.

Vi droppet klikkeren denne gang, så vi fortsetter med det en stund fremover og ser hvordan det går.

66Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-03, 16:25

Cathrine

Cathrine
Admin

Veldig fin økt! Kort og vellykket Smile Ho løp ganske jevnt nå, men kan hende ho hopper litt fordi planken ser ut til å hoppe litt i enden der. Så om du får stabilisert den litt bedre, så kanskje ho bedrer seg. Noen er svært sensitive. Du kan også teste å starte ho på planken ved hopp, da minsker vi farten og får ho til å løpe jevnt igjen. Som en liten påminnelse! Ellers veldig fint! Så raskt ho løper jevnt, så går nok dette fint resten av stegene! Very Happy

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

67Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-03, 17:03

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Ved hopp? Tenker du da at jeg øker høyden bittelitt slik at hun må hoppe oppå planken eller skal jeg sette et lavt hinder foran?

68Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-03, 17:32

Cathrine

Cathrine
Admin

Neida, mente ikke sånn. Ho løper på, men kommer med et lite hopp ved enden og bommer på feltet noen sendinger, løper ikke jevnt liksom Smile Da er det greit å minske farten hennes.

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

69Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Mer trening 2017-04-04, 21:28

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

70Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-04, 21:39

Cathrine

Cathrine
Admin

Så fint! Begynner å bli veldig fint nå Smile Fortsett slik, vi vil ha den treff % opp til 80% Very Happy

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Planen var jo egentlig å følge Silvia, men nå har jeg byttet igjen.... Shocked

Etter å ha fått en aldri så liten infeksjon i foten/blodet så har jeg ikke kunne gjort noe siden tirsdag, og jeg ble til slutt så rastløs at jeg måtte gjøre noe. Og med Monas metode så kan jeg trene Kira mens jeg sitter i sofaen, så da var det jo bare å prøve seg - og det gikk jo helt supert Cool

Hun jobbet like godt for tørrforet som det hun gjorde tidligere, og det virket som at hun forstod oppgaven mye bedre og viktigst av alt så virket det som at det var gøy. Nå gikk det an å trene for hun klarte å tenke på noe mer enn bare en ball. Så tror dette blir riktig metode for oss Very Happy

Var veldig nyttig å få prøve de forskjellige metodene for da fikk jeg virkelig teste hva som passer best for Kira. For all del vi kommer sikkert til å møte på flere problemer underveis (får bare håpe de kommer mens det fortsatt er kurs). Men jeg føler vi er på virkelig riktig spor nå, så nå gleder jeg meg til å fortsette treningen Smile

72Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-09, 12:09

Cathrine

Cathrine
Admin

Haha du er da søt! Men så bra at du er åpen for å teste annet, for er faktisk du som kjenner sin hund best Smile Utrolig kult at ho tok det så bra, og jobber like optimistisk med mat!

Da fortsetter du slik, så tar vi det videre der ifra. Har jo blandet det med Kali, hat jo må tatt vekk targeten og bruker kun treat and train nå. Når ho da får mer jevne treff, kommer jeg bytte til leke Smile Det samme kan non du tilslutt også

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

73Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Endelig på beina igjen 2017-04-19, 16:16

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Da var vi endelig i gang med treningen igjen på ordentlig etter en aldri så liten ufrivillig pause Very Happy Bruke ball som JP på de beste treffene, denne fikk hun etter å ha tatt gobiten. Det var to ganger hun plutselig gikk oppå planken av seg selv med ballen i munnen, men jeg bare belønte siden hun fikk treff Razz

74Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-19, 20:26

Cathrine

Cathrine
Admin

Så bra Very Happy Maskinen fungerte jo supert!! Så konsentrert og jevne steg! Dette var gøy å se Very Happy Fortsett slik et par treninger til, så kan du heve den enda mer. Kanskje 10cm Smile

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

75Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Finfin trening :) 2017-04-29, 22:35

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Sliter virkelig med å få prioritert trening om dagene, men i dag vil jeg si at vi fikk til en skikkelig fin treningsøkt. Hun fikk noen veldig fine JP, for all del er mye dypere enn hva jeg ønsker det endelige resultatet til å bli, men tenker det er viktig å sette fokus på enden av planken nå Smile Vi brukte MM også fikk hun en leke som JP.


76Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-04-30, 09:53

Cathrine

Cathrine
Admin

Veldig veldig fin trening ja! Super Very Happy
Maskinen passer nok ho veldig fint, for ho har super fart over pluss hodet på riktig plass! Et par økter som dette til, også får du prøve hel men senket stige. Tror det er smart av oss å avansere litt raskere med Kira, for ho har allerede mye fart. Og med det så kommer ho nok løpe veldig fint, men ho må få god tid til å lære seg følelsen av å justere steg osv over hele. Så dette blir veldig spennende Very Happy Håper du får bedre tid snart. Gøy å se så god forbedring!

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

77Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Mer trening 2017-05-02, 16:31

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

78Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-05-02, 18:28

Cathrine

Cathrine
Admin

Fint! Jeg tror vi skal la ho tenke litt mer nå som maskinen fungerer så fint, for jeg syntes ho blir for ujevn når du presser litt fart med å gire henne opp. Syntes du ikke? Samme som skjedde med Kali, så når jeg bare lot ho gå uten å presse fart ved å løpe med eller kommando "gogogo" så fikk vi fine treff :-) Deretter, når ho var jevn på et par økter, så testet jeg å presse litt fart igjen.
Vi ønsker helst dype bakbeinstreff, og de treffer ofte med alle fire når de har lavere fart. Men det kommer med forståelse, og at vi setter kriterier.

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

79Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty mer trening 2017-05-04, 22:33

Sofie Tjemsland

Sofie Tjemsland

Først ville hun ikke ha gobiter, så byttet jeg type og hun jobbet motvillig for dem. Hun fikk løpetid i går så sikkert litt der det ligger. Men siden hun var veldig ivrig på ball så fant jeg ut at jeg får prøve å kaste for flere ganger så hun bare dumt på meg, og det virket som at hun var veldig missfornøyd med belønningen frem til hun fikk ball. Blir visst noen kjekke uker fremover... Shocked



80Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd - Page 2 Empty Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd 2017-05-05, 11:15

Cathrine

Cathrine
Admin

Haha lille luringen! Men uansett, så hadde hun noen perfekte treff selv om ønsket om å gå til maskinen ikke var så høy Wink Så ikke bry deg om det! Ball gjør ho for ukonsentrert syntes jeg fortsatt.. Men kan du etter et par bra treff hvor ho går til maskinen ta en pause å leke med ball da? Bare løsne litt opp, blir heller lengre økt men mer lek innimellom. Enten det, eller så tar du kun 3-4 sendinger til maskinen og avslutt med lek. Da får ho noe å jobbe etter, og ingen ange økter som "kjeder" ho. Spesielt viktig nå som ho har løpetid Smile

https://teamblueshelties.norwegianforum.net

Sponsored content



Til Toppen  Innlegg [Side 2 av 2]

Gå til side : Previous  1, 2

Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet