<Hjemmelekse 1 by Cathrine 2017-02-21, 16:19>
A) Hvilken metode vil du jobbe med?
Fortrinnsvis vil jeg nok trene etter Silvia Trkmans metode, men kan også hende jeg vil trene litt med target. (Mona Grefenstein)
B) Bli kjent med din hund sin måte å løpe på. Finn deres motivasjon til å løpe sitt raskeste, enten om det er å kaste ball, eller innkalling. Film fra siden hvordan de løper, kommenter på hvordan du syntes de løper. Husk: Send i slow motion, max 3 min
Se video av fremgangsmåte på «Informasjon», «Metoder»
1. 1. mars fikk jeg filmet Rover fra siden mens han løp etter en ball, og ved innkalling. Jeg kan ikke kommentere hva jeg ser, ettersom jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Håper du vil komme med DIN kommentar Cathrine! Det eneste jeg kan bemerke, er at han nok løp fortere etter ballen, enn ved innkalling. Det vises på videoen at vi bare kun 35 meter til rådighet, så han bremset opp farten når han nærmet seg veggen. I tillegg kastet jeg ikke ballen hardt nok, han rakk frem til den før den kom til veggen – han bremset da.
2. Samme dag fikk jeg også trent litt RC. Dessverre gjorde jeg ikke alt riktig denne gangen heller. Jeg startet å løpe sammen med han – eller foran – uten ball. Fortsatte senere med ball, men husket heller ikke da at jeg burde være bak han, og kaste ballen mye tidligere.

3. For øvrig ser det ut til at det er viktig at jeg ikke bare kaster ballen fremover. Den må helst kastes uten at den spretter, fordi Rover har så mye fokus på ballen at dersom ballen spretter, gjør han også det. (hopper av feltet)
4. Ettersom jeg trente sammen med to andre, var det satt opp en bane, og muligheten til å senke stigen var ikke til stede denne gangen. (Dette vil bli gjort så snart jeg får muligheten til det. Og da vil jeg forsøke å følge dine råd, steg for steg)
C) Jobb med triks som de må bruke bakbein. F eks. å rygge, 2 av 2 på, eller, hvis du har lært de 2av2på kan du videreutvikle det til at de kan rygge oppover trappe trinn, eller få de til å stå sidelengs på 2 bein. Se videoer under mappen "triks"
Har begynt så smått å trene litt på det å rygge – også opp en trapp. Og, litt trening på å følge kommando på høyre og venstre. Trening på triks av forskjellige slag blir foreløpig bare gjort av og til.
D) For de som vil benytte seg av target:
Lær inn adferd på target. Start med ca 30x60cm eller 30x90cm. De skal lære å søke til targeten selv uten deres hjelp. Se video under «Informasjon», «Metoder» og «Target»!
Target trening er ikke påbegynt ennå. (annet enn at Irene trener "Smeller" med guttene, og da må de markere riktig før de får belønning via Treat & Train)

PS!
Videoen(e) er i HD format (unlisted) på YouTube, så vil du se dette i fullskjerm, er det kanskje best direkte på kanalen til "Gutta Boys" Playlist: Online RC